BMW wederom aan kop in Nederland.

BMW behoudt grote afstand tot concurrentie in premium segment

BMW Group Nederland heeft het succes van 2020 weten door te zetten. BMW vergrootte haar segmentaandeel tot 31,5% en bleef met grote afstand tot de concurrentie aan kop in het premium segment. Een belangrijk model dat aan dit succes heeft bijgedragen is de BMW iX3: met 2733 registraties het best verkochte elektrische model binnen het premium segment. MINI wist mede dankzij de sterke performance van de MINI Electric in het tweede halfjaar bijna 10% marktaandeel te bereiken; in 2021 was 1 op de 5 MINI’s een MINI Electric. BMW Motorrad werd voor de twaalfde (!) achtereenvolgende keer marktleider.

“De BMW, MINI en Motorrad dealers hebben samen met de collega’s van BMW Group Nederland fantastisch gepresteerd in een jaar dat qua uitdagingen niet onderdeed voor 2020”, vertelt Anne Brons, CEO BMW Group Nederland. “De dealers hebben niet alleen bijgedragen aan de financiële prestaties, ze hebben zich op vele vlakken verder ontwikkeld. Denk aan een klantreis die de digitale en fysieke werelden nog beter verenigt of de ondertekening van het dealer duurzaamheidsconvenant. Een wereldwijde primeur in de BMW dealerorganisatie waarmee duurzaamheid nog tastbaarder wordt voor de klanten in de showroom.”

BMW registreerde in 2021 18.662 auto’s (+3,7% t.o.v. 2020) en presteerde daarmee beter dan de sterk dalende totale markt (-9% t.o.v. 2020). Zowel BMW als MINI presteerden beter dan het premium segment dat met -12% daalde. De elektrificatie nam in 2021 een vlucht: ruim 39% van de verkochte BMW en MINI modellen was een stekkerauto (+18% t.o.v. 2020). Het hoge percentage is met name te danken aan de zeer populaire BMW iX3, de MINI Electric en de BMW iX, het technologische vlaggenschip.

In de staart van 2021 konden ook nog de eerste exemplaren van de BMW i4 worden uitgeleverd. Een auto die elektrificatie naar de kern van het merk brengt en in 2022 naar verwachting in de hoogste regionen van de BMW verkopen in ons land zal eindigen. “Wij hebben grote ambities op het vlak van elektrificatie”, verzekert Brons, “Nederland heeft een voortrekkersrol, maar die krijg je niet vanzelf. Het is een enorme transitie die niet alleen heel veel investeringen vergt van BMW Group, maar ook van ons en van de dealers. Het maakt dat we voor het hoofdkantoor relevant zijn, daar ben ik heel trots op.”

Motorfietsen bleven onverminderd populair ten opzichte van het jaar ervoor. BMW Motorrad profiteerde hier wederom van en pakte voor het twaalfde jaar op rij leiderschap in de totale markt. Anne Brons: “Bij tien jaar was ik al hevig onder de indruk en bij twaalf jaar marktleiderschap lijkt het een vanzelfsprekendheid te worden. Ik weet echter heel goed dat dat niet zo is. Je wordt niet vanzelf nummer één en je blijft het al helemaal niet vanzelf. Onze dealers én het Motorrad team onder leiding van Tom Crooijmans hebben hier keihard voor gewerkt en gedurende het jaar de juiste keuzes gemaakt. Het is een ongekende prestatie!”