De geheel nieuwe BMW 8 Serie Coupé.

Showroomintroductie op 24 november 2018.

De introductie van de nieuwe BMW 8 Serie Coupé markeert een nieuw hoofdstuk in de lange historie van BMW op het gebied van sensationele sportauto’s. Het nieuwe model geeft het modellenoffensief van BMW in het hogere luxesegment een extra dynamische start. De BMW 8 Serie Coupé is een droomauto met uitzonderlijke prestaties, een opwindende vormgeving, moderne luxe en zeer geavanceerde display- en bedieningstechnologie, rijassistentiesystemen en connectiviteit.

Modelvarianten bij showroomintroductie.

BMW M850i xDrive Coupé:
V8 benzinemotor, 8-traps Steptronic automaat, BMW xDrive. Cilinderinhoud 4.395 cm3 , vermogen 390 kW (530 pk) bij 5.500-6.000 toeren per minuut, maximumkoppel 750 Nm bij 1.800-4.600 toeren per minuut. Acceleratie 0-100 km/u 3,7 s, topsnelheid 250 km/u. Verbruik gecombineerd* 10,0-10,5 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd* 228-240 g/km, emissienorm EU6d-TEMP.

BMW 840d xDrive Coupé:
Zescilinder-in-lijn dieselmotor, 8-traps Steptronic automaat, BMW xDrive. Cilinderinhoud 2.993 cm3 , vermogen 235 kW (320 pk) bij 4.400 toeren per minuut, maximumkoppel 680 Nm bij 1.750-2.250 toeren per minuut. Acceleratie 0-100 km/u 4,9 s, topsnelheid 250 km/u. Verbruik gecombineerd* 5,9-6,2 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd* 154-164 g/km, emissienorm EU6d-TEMP.

 

Concept en design.

Een sportauto vol passie en karakter.

De introductie van de nieuwe BMW 8 Serie Coupé markeert een nieuw hoofdstuk in de lange historie van BMW op het gebied van sensationele sportauto’s. Het nieuwe model geeft het modellenoffensief van BMW in het hogere luxesegment een extra dynamische start. De BMW 8 Serie Coupé is een droomauto met uitzonderlijke prestaties, een opwindende vormgeving, moderne luxe en zeer geavanceerde display- en bedieningstechnologie, rijassistentiesystemen en connectiviteit.

De nieuwe BMW 8 Serie Coupé staat op 24 november bij de BMW dealer. BMW bouwt de auto in zijn fabriek in Dingolfing, waar het ook de BMW 7 Serie produceert. De fabriek heeft uitgebreide kennis en expertise opgebouwd met de productie van premium auto’s. Het cijfer 8 in de modelnaam geeft de hoge positie aan in het gamma van BMW. Net als met de BMW Z8 en de huidige BMW i8 is dat cijfer gereserveerd voor exceptioneel sportieve auto’s. De BMW 8 Serie Coupé heeft dus een essentiële rol in het modellenoffensief dat BMW Group in het luxesegment start in het kader van zijn strategie NUMBER ONE > NEXT.

Het belangrijkste doel tijdens de ontwikkeling van de nieuwe BMW 8 Serie Coupé was opwindende rijdynamiek. De carrosserie, aandrijflijn en wielophanging zijn specifiek afgestemd op wegligging, precisie en stabiliteit van het hoogste niveau, zoals wordt verwacht van een sportauto van de hoogste klasse. BMW combineert bijzonder krachtige motoren met BMW xDrive intelligente vierwielaandrijving en BMW EfficientLightweight design. De nieuwe BMW 8 Serie Coupé is tegelijk met de BMW M8 GTE ontwikkeld en die heeft zichzelf al bewezen in de langeafstandsraces van het FIA World Endurance Championship (WEC) en in het NoordAmerikaanse IMSA WeatherTech SportsCar Championship (IWSC). De productieversie van de BMW 8 Serie Coupé maakt het nu mogelijk om de prestaties te ervaren in een bijzondere luxe omgeving.
 
Carrosserieontwerp: nieuwe designtaal geeft sportiviteit een nieuw gezicht.
 Het design van de nieuwe BMW 8 Serie Coupé combineert een moderne, sportieve aantrekkingskracht met een exclusieve, sensuele uitstraling. De productieversie voldoet daarmee aan alle verwachtingen sinds het debuut van de BMW Concept 8 Serie op het Concorso d’Eleganza Villa d’Este in 2017. Zijn unieke uitstraling is het resultaat van een nieuwe, heldere en moderne designtaal die de emoties aanspreekt. De expressieve vormgeving van de carrosserie accentueert het dynamische karakter van de BMW 8 Serie Coupé intenser dan dat van elk ander model van BMW. De uitgestrekte oppervlakken zijn geordend met zeer scherpe, maar minimalistische lijnen.
 
De nieuwe BMW 8 Serie Coupé heeft een laag en gestrekt silhouet, met slank gevormde ruiten en een vloeiende daklijn die op fraaie wijze overloopt in de krachtig gevormde achterzijde. De karakteristieke dubbele bolling in de kap, de lange wielbasis en de grote spoorbreedte zijn kenmerkende stijlelementen. De proporties beloven een dynamische rijervaring. Met een lengte van 4.843 mm, breedte van 1.902 mm, hoogte van 1.341 mm en wielbasis van 2.822 mm heeft het model een extreem krachtige uitstraling. Elk element ademt pure dynamiek en maakt de BMW 8 Serie Coupé een luxueuze sportauto die overloopt van passie en karakter.
  
Extreem lage koplampen, BMW Laserlight optioneel.
De extreme kracht van de BMW 8 Serie Coupé komt ook sterk tot uiting in het indrukwekkende design van de prominente bumperspoiler, de grote luchtinlaten – die er nog indrukwekkender uitzien in de BMW M850i xDrive Coupé en in combinatie met het M Sport pakket – en de fijn gevormde motorkap. De laag geplaatste BMW nierengrille is eveneens royaal van formaat. Die heeft een zeshoekige vorm die naar onder toe breder wordt en hij is voorzien van een omlijsting uit één stuk dat alle elementen omvat. De BMW 8 Serie Coupé is standaard voorzien van LEDkoplampen die lager zijn dan de koplampen van elk ander model van BMW. Voor zowel de dagrijverlichting als dim- en grootlicht branden beide lichtbuizen, zodat de kenmerkende lichtsignatuur van BMW te allen tijde zichtbaar is. Adaptieve BMW Laserlight met Selective Beam is optioneel. Het grootlicht van BMW Laserlight heeft een bereik van ongeveer 600 meter. Blauwe accenten in het midden van de kenmerkende, dubbele koplampen verklappen de aanwezigheid van de geavanceerde verlichtingstechnologie. Het zijaanzicht van de BMW 8 Serie Coupé wordt gedomineerd door een opvallend samenspel van oppervlakken. De carrosserie loopt rond de voorwielkasten naar binnen en bolt boven de achterste wielkasten juist op wat een krachtige uitstraling bewerkstelligt. Dit samenspel ontstaat door slechts enkele scherpe karakterlijnen die de luchtstroom uit de Air Breathers lijken te volgen.
 
Het passagierscompartiment loopt smal toe aan de achterzijde, wat de gespierde schouderlijn accentueert. De gerekte vorm van de zijruiten eindigt in een scherpe versie van de bekende Hofmeister-knik – het afgesneden hoekje van de achterste zijruit. De vlakke achterruit is eveneens een designklassieker voor sportauto’s van het hoogste kaliber.
 
De aantrekkelijk gebeeldhouwde achterzijde benadrukt eveneens de breedte van de auto en zijn lage zwaartepunt. De slanke LED-achterlichtunits reiken tot ver in de zijschermen, wat dat beeld versterkt én de brede schouderlijn accentueert. De achterverlichting heeft de voor BMW kenmerkende L-vorm. Twee trapeziumvormige uitlaten bevinden zich aan weerzijden in de onderbumper.
 
Verfijnde details optimaliseren aerodynamica en gewicht. De bijna volledig vlakke bodem, actieve bediening van de verstelbare lamellen in de nierengrille en Air Curtains met Air Breathers verlagen de luchtweerstand van de BMW 8 Serie Coupé. Net als de smallere voet van de buitenspiegels, die direct op de afdichtstrip langs de onderzijde van de zijruit staan – een moderne en elegante primeur voor een auto met portieren zonder raamlijsten. Op de BMW M850i xDrive Coupé verlaagt een extra voorspoiler de lift die optreedt bij de vooras op hoge snelheden. Deze BMW M Performance versie is ook standaard voorzien van een M achterspoiler.
 
Met de vormgeving van de motorkap van de BMW 8 Serie Coupé heeft BMW een voorbeeld genomen aan klassieke raceauto’s. Die waren net als de nieuwe BMW nu, voorzien van een dak met een lager middendeel voor minder luchtweerstand. De zogenoemde ‘double-bubble’ komt natuurlijk ook terug in het optionele dakpaneel uit CFRP(met koolstofvezel versterkt plastic) – voor het eerst leverbaar op een productiemodel van BMW – dat verlaagt het zwaartepunt van de auto verder en verbetert de wendbaarheid van de sportauto. Nog meer gewichtsbesparing is mogelijk met het optionele M Carbon pakket, met spijlen voor de luchtinlaat, spiegelkappen, achterspoiler en inzet voor de diffuser gemaakt van CFRP.
 
M Sport pakket en Chrome Line uitvoering met opvallende designdetails.
Behalve extra grote luchtinlaten in de voorbumper, een opvallend gevormde achterbumper en speciale zijskirts voegt het M Sport pakket voor de BMW 8 Serie Coupé een aantal andere designdetails toe die het dynamische karakter van de auto benadrukken. Dat zijn onder meer Air Breathers die aan de binnenkant zijn uitgevoerd in Pearl-effect Chrome en een diffuser in grijs, wat perfect past bij de mat aluminiumkleurige voorzijde van de nierengrille. Andere optische hoogtepunten zijn onderdeel van het M Technic Sport Package, zoals uitgebreide hoogglans BMW Individual Shadow Line afwerking van de omlijsting en lamellen van de nierengrille, de Air Breathers en de eindstukken van de uitlaten.

De BMW M850i xDrive Coupé onderscheidt zich met allerlei specifieke details. De aerodynamische carrosseriedelen van het M Sport pakket worden aangevuld met een extra voorspoiler en een achterspoiler in carrosseriekleur, evenals exclusieve designaccenten in Cerium Grey. De delen in deze opvallende kleur zijn onder meer de omlijsting en lamellen van de nierengrille, de spiegelkappen, de inzetten van de Air Breathers, de uitlaten, het M logo op de voorschermen en de typeaanduiding aan de achterzijde. De Chrome Line optie biedt een andere mogelijkheid om het exterieur te personaliseren en omvat niet alleen hoogglanzend verchroomde zijraamlijsten, maar ook een hoogglanzend verchroomde voet van de buitenspiegels en dito omlijsting en lamellen van de nierengrille.

Exclusieve lakken van BMW Individual. De nieuwe BMW 8 Serie Coupé biedt bij zijn introductie keuze uit één unilak en zes metallic carrosseriekleuren die het uitzonderlijk sportieve ofwel luxueuze karakter van het nieuwe model benadrukken. Carbon Black metallic en Barcelona Blue metallic zijn exclusief voorbehouden aan de BMW M850i xDrive Coupé, maar ook leverbaar in combinatie met het M Sport pakket. De uitgebreide keuze van reguliere en speciale carrosseriekleuren van BMW Individual zorgen voor een nog exclusiever aanzien.

Interieur en uitrusting.

Luxe ambiance met bijzonder sportieve eigenschappen.

Het moderne, minimalistische design van de carrosserie van de BMW 8 Serie Coupé zet zich voort in het interieur. Dat zit vol uiterst verfijnde details en heeft een harmonieuze balans tussen op de bestuurder gerichte dynamiek en luxueuze elegantie. Zowel de bestuurder als de passagiers ervaren het gevoel van een nauwsluitende sportauto annex exclusieve auto uit het luxesegment.
De overgang van het dashboard naar de deurpanelen verloopt naadloos door de op elkaar afgestemde structuren van zorgvuldig geselecteerde materialen. Het zachte leder voor het dashboard en de bovenrand van de portieren is standaard in de nieuwe BMW 8 Serie Coupé. De zilveren randen van de ventilatieopeningen aan weerszijden en de sierlijsten bij de deuropeners zorgen eveneens voor een fraaie eenheid. De deuropeners hebben een gesloten vormgeving en zijn op een stijlvolle manier in het interieurdesign geïntegreerd
 
Lijnen in lengterichting leiden de blik naar het front.
Alle lijnen in het interieur lopen in lengterichting, zodat de blik vanzelf naar voren wordt geleid, richting de weg, met de focus op sportief rijden. De brede middenconsole loopt omhoog naar het dashboard en vormt een afscheiding tussen bestuurder en passagier. Hier bevinden zich de knoppen voor de bediening van de audio, airconditioning (inclusief eigen displays), centrale uitstroomopeningen en vrijstaande Control Display, boven elkaar gerangschikt in een overzichtelijke, horizontaal geordende structuur.
De duidelijke ordening van de bedieningsorganen helpt de bestuurder zich te focussen op het verkeer. Behalve de transmissiehendel en de iDrive Controller biedt de middenconsole ook plaats aan de Driving Experience Control schakelaar en de start-/stopknop. Alles is gesitueerd in een nieuw ontworpen bedieningscluster met actieve haptische feedback. De bediening van de verlichting is ook nieuw ontwikkeld en omvat een knoppenblok onderaan het dashboard tussen de stuurkolom en het portier. Een met leder bekleed stuurwiel met bedieningsknoppen en schakelflippers voor handmatig schakelen is standaard. De BMW M850i xDrive Coupé is standaard voorzien van het lederen M stuur.
In het overzichtelijke interieur komen de hoogwaardige materialen optimaal tot hun recht. Het gebruik van bijvoorbeeld interieurlijsten is beperkt tot de sportauto-achtige overgang van de middenconsole naar het dashboard. Het roestvrijstalen weefpatroon is standaard en zorgt voor een technisch verfijnd accent. De BMW 840d xDrive is standaard uitgevoerd met een Aluminium Mesh Effect Dark afwerking. De hoogglanzend houten afwerking in Fineline Copper Effect en eveneens hoogglanzende Ash Grain Metallic Grey is optioneel. Het gamma exclusieve opties van BMW Individual omvat ook de afwerkingsvariant Piano Finish Black en de verfijnde houten versie Black Ash Silver Effect.

Lederen bekleding en neerklapbare achterbankleuning standaard.
De nieuw ontwikkelde sportstoelen bieden op lange ritten optimaal comfort en maximale zijdelingse steun in snelle bochten. De hoofdsteunen zijn optisch geïntegreerd in de rugleuning en zijn verstelbaar in zowel hoogte als lengterichting. De stoelen zijn elektrisch verstelbaar en voorzien van een geheugenfunctie. De rugleuningen zijn semi-elektrisch neerklapbaar met de hoogwaardig lederen lus op de rugleuning, wat het in- en uitstappen vergemakkelijkt. De sportstoelen zijn standaard bekleed met Vernasca-leder. Decoratief stiksel in een contrasterende kleur accentueert de vormen van de stoelen én de vormgeving van de achterbank als afzonderlijke zitplaatsen. De lijst optionele extra’s omvat ook Merino-lederen afwerking, uitgebreidere BMW Individual Merino-lederen afwerking en de volledige interieurbekleding in BMW Individual Merino-leder. Alle bekledingsopties zijn er in Black, Cognac en Ivory White, maar ook in een aantal opvallende tweekleurige uitvoeringen. De multifunctionele stoelen in de BMW M850i xDrive Coupé onderscheiden zich door hun extra verstelmogelijkheden, nog meer zijdelingse steun en nog meer comfort. Ze bieden bestuurder en voorpassagier de mogelijkheid om ook de ondersteuning van de bovenbenen en breedte van de rugleuning te verstellen. De stoelen zijn tevens voorzien van lendensteunen.
 
Er is een groot opbergvak in de portieren, een ruim handschoenenkastje, twee bekerhouders in de middenconsole en een grote bergruimte in de middenarmsteun voor reisaccessoires, drankjes en andere voorwerpen. Dankzij de lage zitpositie achterin konden de hoofdsteunen in de rugleuning worden geïntegreerd. De rugleuning achterin is standaard in gelijke delen neerklapbaar vanuit de bagageruimte. Daardoor is de bagageruimte van 420 liter verder te vergroten. De automatisch te bedienen achterklep is eveneens standaard, terwijl de optie Comfort Access handsfree openen en sluiten mogelijk maakt.
 
BMW M Performance uitvoering en M Sport pakket met exclusieve interieurdetails.
Zowel de standaardspecificatie van de BMW M850i xDrive Coupé als het M Sport pakket voor de nieuwe BMW 840d xDrive Coupé heeft exclusieve designelementen en opties die de dynamische rijbeleving verder verhogen. Behalve de multifunctionele stoelen en het met leder beklede M stuur zijn dat de uitgebreide BMW Individual Merino-lederen bekleding in exclusief zwart, afgezet met biezen in de kleuren van BMW M GmbH. Verder is er antracietkleurige hemelbekleding van BMW Individual, M pedalen en voetsteun voor de bestuurder en speciale vloermatten voor een sportieve sfeer. De verlichte dorpels en de display in het instrumentencluster zijn voorzien van respectievelijk het logo van BMW M Performance Automobile en dat van M. In combinatie met het M Technic Sport Package wordt het interieur voorzien van zwarte veiligheidsgordels met accenten in de M GmbH kleuren.
 
Hoogwaardige opties voor pure luxe.
De luxueuze kant van de nieuwe BMW 8 Serie Coupé komt naar voren met een breed gamma hoogwaardige opties. Nieuw ontwikkelde verwarmbare én geventileerde stoelen zijn een alternatief voor de optionele, verwarmbare stoelen. Voor het eerst wordt gekoelde lucht uit het interieur de stoel in gezogen en langs het lichaam van de inzittenden geblazen door ingebouwde ventilatoren, waardoor de temperatuur van de zitting en rugleuning effectief is te regelen.
 
Ook is het mogelijk om geschikte smartphones draadloos op te laden. Met de BMW Display Key heeft de eigenaar altijd contact met de auto. Behalve dat de kleurendisplay de brandstofvoorraad en onderhoudsinformatie weergeeft, laat die ook zien of de portieren en de ruiten van de auto zijn afgesloten of vergrendeld.
 
De standaard sfeerverlichting belicht de naar voren gerichte lijnen in het interieur en dat zorgt voor een schitterend effect. Indirecte verlichting van de contouren van de middenconsole en de bovenrand van de portieren door middel van zorgvuldig geplaatste LED-glasvezelkabels roepen een exclusieve, dynamische sfeer op. De kleur van het licht is te wijzigen via het iDrive menu. Bovendien geeft de Dynamic-lichtfunctie in het interieur pulserende lichtsignalen bij mogelijk gevaarlijke situaties.
 
Het audiosysteem telt elf speakers en een digitale versterker. Optioneel is een Harman Kardon Surround Sound System met zestien speakers. De top van het gamma is het Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System. De ongeëvenaarde Diamond-speakertechnologie, de zestienkanaalsversterker met een vermogen van 1.375 watt, dynamische equalizer en zestien gedeeltelijk verlichte speakers leveren samen een prachtig uitgebalanceerde en akoestisch veelzijdige geluidservaring waarvan de kwaliteit vanaf elke zitplaats in de BMW 8 Serie Coupé is te horen.
   
De unieke glasbewerking van de keuzehendel van de Steptronic automaat, iDrive Controller, start-/stopknop en volumeknop zijn zowel om te zien als om aan te raken hoogtepunten in het interieurdesign. Een verlichte ‘8’ is zichtbaar door het glazen oppervlak van de transmissiekeuzehendel.
 

Motoren, transmissie en BMW xDrive.

Formidabel vermogen zorgt voor uiterst dynamische prestaties.

De BMW M Performance versie die vanaf de introductie leverbaar is, toont op indrukwekkende wijze de sportieve essentie van de nieuwe BMW 8 Serie Coupé. In de BMW M850i xDrive Coupé levert de V8 390 kW (530 pk) vermogen. De motor is ingrijpend verbeterd en verfijnd en levert zijn formidabele vermogen op de voor BMW kenmerkende wijze en met het karakteristieke geluid van een achtcilinder. De andere versie die vanaf de introductie leverbaar is, betreft de BMW 840d xDrive Coupé die zijn capaciteiten op de lange afstanden tentoonspreidt. Zijn 235 kW (320 pk) zescilinder-in-lijn dieselmotor combineert enorm koppel met uitzonderlijke efficiency, zodat onderweg beduidend minder tankstops nodig zijn.
  
Beide motoren zijn gekoppeld aan de nieuwste generatie van de 8-traps Steptronic automaat. Daarvan zijn de overbrengingsverhoudingen ruimer gespatieerd. Nieuwe besturingselektronica vergroot de efficiency van de aandrijflijn. De transmissie is ook te bedienen met schakelflippers aan het stuurwiel. Het pakket voor sublieme rijdynamiek wordt gecompleteerd door de intelligente BMW xDrive vierwielaandrijving. Ook daarvan monteert BMW een nieuwe, verbeterde generatie specifiek voor dit model. De nadruk ligt op achterwielaandrijving met het standaard sperbare achterdifferentieel biedt de BMW M850i xDrive Coupé maximale wendbaarheid, optimale wegligging en precisie als de bestuurder de sportieve kwaliteiten van de auto aanspreekt.
 
Nieuwe V8-motor met kracht in overvloed en fantastisch geluid.
De introductie van de BMW M850i xDrive Coupé valt samen met de première van de nieuwe V8- motor. De nieuwste generatie van de 4,4-liter V8 is ingrijpend herzien en op talloze punten verbeterd. Twee twin-scroll turbo’s met intercooler tussen de cilinderbanken, High Precision Injection, VALVETRONIC volledig variabele kleptiming en Dubbele VANOS variabele nokkenastiming zijn allemaal onderdeel van de M Performance TwinPower Turbo technologie, die door de uitgebreide vernieuwing beduidend meer vermogen, koppel en efficiency biedt. De nieuwe V8 belichaamt een mix van overvloedige vermogensafgifte en een indrukwekkend motorgeluid, dat verder wordt verfraaid door het sportuitlaatsysteem met variabele kleppen. De motor heeft een bijzonder veelzijdig karakter dat hem ideaal maakt voor ontspannen toeren. Met de Driving Experience Control schakelaar kan de bestuurder kiezen voor extreem sportieve of uitgesproken comfortabele instellingen van de aandrijflijn. Daarbij wordt het veelzijdige motorkarakter duidelijk merkbaar: in de SPORT- en SPORT+-modi zijn de gasrespons, de vermogensafgifte en het motorgeluid – dat vooral in SPORT+ kenmerkend is – gericht op een extreem dynamische rijervaring.
  
Het carter is een ander nieuw component van de V8-motor. Daarvoor gebruikt BMW een nieuwe aluminiumlegering die de stijfheid van het motorblok verhoogt. De ijzercoating op de cilinderwanden zorgt voor minder inwendige wrijving. De versterkte en met Grafal (bevat grafiet) gecoate zuigers en de verbeterde zuigerveren zijn ontwikkeld om de extra belasting, die ontstaat door het extra vermogen en het hogere koppel van de motor, te weerstaan. De zuigerstangen, hoofdlagerschalen, koppakkingen en kettingaandrijving zijn vervaardigd uit betere materialen. Om de souplesse van de motor te verbeteren, is de torsievibratie geminimaliseerd door middel van een oliedemper op de krukas.
 
Verbeterde vermogensafgifte, efficiency en emissies. Voor een snelle en stabiele verbranding zijn de inlaatpoorten verbeterd voor snellere doorstroming. De grotere twin-scroll turbo’s en de variabele klep- en nokkenastiming minimaliseren smoorverlies tijdens gaswisseling in de cilinders. De uitlaatgasrecirculatie wordt daardoor effectiever met een lager brandstofverbruik als gevolg. Elektrisch aangestuurde actuatoren voor de overdrukventielen zorgen voor een bijzonder dynamische opbouw van de turbodruk. Elektrisch bediende afblaaskleppen zijn in het turbohuis geïntegreerd, niet alleen voor een opwindend turbogeluid, zelfs als die minder wordt belast, maar ook voor het beperken van de emissie. De inlaatluchtkanalen zijn ook nieuw ontworpen. Een verbinding tussen de luchtkanalen van beide cilinderbanken levert een verbazingwekkend regelmatige pulsatie tijdens gaswisseling in de cilinders wat resulteert in merkbaar meer koppel bij lagere toerentallen. De meergatsinjectoren van de directe brandstofinspuiting zijn centraal geplaatst tussen de kleppen en werken met een druk die is opgevoerd van 200 naar 350 bar. Daardoor is niet alleen de dosering van de brandstof verbeterd, maar ook de emissie verlaagd. De V8-motor is verder voorzien van een nieuw ontstekingssysteem en een bijzonder efficiënt motormanagement. De warmtehuishouding van de motor en het koelsysteem is ingrijpend verbeterd. Een zogenoemde ‘upstream’ radiator komt tegemoet aan de hogere eisen die de motor stelt aan de warmtehuishouding tijdens extreem sportief rijden. Om zowel optimale prestaties als duurzaamheid te waarborgen, is de nieuwe V8-motor tijdens de ontwikkeling uitgebreid getest in alle mogelijke omstandigheden – van duurzaamheidstests bij stationair toerental tot tests op hoge snelheid op de Nordschleife van de Nürburgring. Met de 50 kW (68 pk) extra vermogen zonder dat de motor zwaarder is dan de motor die hij vervangt, levert de nieuwe V8-motor 390 kW (530 pk) tussen 5.500 en 6.000 toeren per minuut. Ook het maximumkoppel is toegenomen, met 100 Nm tot 750 Nm tussen 1.800 en 4.600 toeren per minuut.
 
De nieuwe BMW M850i xDrive Coupé accelereert van 0 tot 100 km/u in slechts 3,7 seconden. Het gecombineerde verbruik van 10,0-10,5 l/100 km* en de gecombineerde CO2-emissie van 228-240 g/km* geven duidelijk aan dat het hogere vermogen samengaat met verbeterde efficiency. De emissie van de V8 is mede verlaagd door de toepassing van grotere, dicht bij elkaar geplaatste katalysatoren en een benzinepartikelfilter. Daardoor voldoet de motor aan alle emissienormen wereldwijd, inclusief de strenge EU6d-TEMP-norm die vanaf september 2019 van kracht is.
 
Krachtige en efficiënte zescilinder-in-lijn dieselmotor.
De nieuwe BMW 840d xDrive Coupé biedt een nieuwe invalshoek op het sportautosegment. Een dieselmotor is in dit segment nooit eerder vertoond, maar biedt een fraaie mix van trekkracht en efficiency. De 3.0 zescilinder-in-lijn dieselmotor met BMW TwinPower Turbo technologie heeft een vermogen van 235 kW (320 pk) en een maximumkoppel van 680 Nm vanaf slechts 1.750 toeren per minuut. De motor is voorzien van meertrapsturbotechnologie en niet alleen geschikt voor ontspannen toeren bij lage toerentallen. Hij is ook in staat de 840d xDrive in slechts 4,9 seconden van 0 naar 100 km/u te laten accelereren. Intrappen van het gaspedaal zorgt behalve voor een flitsende acceleratie ook voor een kenmerkend geluid uit het sportuitlaatsysteem, dat speciaal voor deze uitvoering is ontwikkeld.
 
De common-railinspuiting maakt gebruik van piëzo-injectoren, die bij een inspuitdruk van maximaal 2.500 bar exact de juiste hoeveelheid brandstof inspuiten voor een schone verbranding. Verder is de dieselmotor voorzien van een zo licht mogelijk carter en ijzergecoate cilinderwanden, voor verbeterde efficiency en duurzaamheid. Uitlaatgasrecirculatie voor de lagedruk- en de hogedrukstadia beperken het brandstofverbruik en de emissies nog verder.

De bijzonder hoge efficiency van de motor versterkt het karakter van de BMW 8 Serie Coupé als een sportauto die bij uitstek geschikt is voor lange reizen en die ook na honderden kilometers non-stop rijden plezier biedt. Het gemiddelde verbruik van de nieuwe BMW 840d xDrive Coupé komt uit op slechts 5,9-6,2 l/100 km*, wat neerkomt op een CO2-emissie van 154-164 g/km*. De emissietechnologie van BMW BluePerformance omvat een dieselpartikelfilter, een oxidatiekatalysator, een NOX-absorptiekatalysator en een SCR-katalysator met AdBlue-inspuiting voor verdere verlaging van stikstofoxide. Daarmee voldoet de nieuwe BMW 840d xDrive Coupé aan de EU6d-TEMP-norm.
 
8-traps Steptronic Sport automaat met bredere spreiding van overbrengingsverhoudingen en sportiever schakelkarakter.
De motoren zijn gekoppeld aan een nieuwe, verbeterde versie van de 8-traps Steptronic automaat. Het design daarvan is gericht op gewichtsbesparing en voorzien van een nieuw ontworpen controller. Ook zijn de overbrengingsverhoudingen ruimer gespatieerd – van 7,07 naar 8,59. Daardoor is de efficiency significant hoger bij lagere toerentallen, vooral in hogere versnellingen. Tegelijk schakelt de 8-traps Steptronic automaat sneller dankzij geoptimaliseerde hydraulische aansturing. Nieuwe torsiedempers onderdrukken vibraties in de aandrijflijn zodat het schakelcomfort superieur is. Een geïntegreerd dubbel dempersysteem om vibraties te isoleren beperkt de mate van slip in de koppelomvormer. Schakelflippers aan het stuur voor handmatig schakelen zijn standaard. De transmissie is verder voorzien van een Launch Control functie, voor maximale acceleratie vanuit stilstand.
 
Intelligent netwerken voor meer dynamiek en efficiency.
De controle-unit van de 8-traps Steptronic automaat kan de schakelstrategie aanpassen aan de actuele rijomstandigheden doordat die intelligent samenwerkt met het standaard in de BMW 8 Serie Coupé aanwezige Navigation systeem Professional. Zo kan het systeem rekening houden met de geplande route. Navigatiedata worden gebruikt voor onder meer tijdig terugschakelen voor een kruising om op de motor af te remmen. De controle-unit kan zo ook overbodig schakelen vermijden als twee bochten elkaar snel opvolgen. Daardoor kan de bestuurder sneller doorrijden.
 
Intelligent netwerken verhoogt ook de efficiency van de aandrijflijn van de nieuwe BMW 8 Serie Coupé doordat de Auto Start Stop functie kan worden aangepast aan een specifieke situatie op basis van de gegevens van het navigatiesysteem en informatie van de camera’s en radarsensors van de optionele rijhulpsystemen. Zo kan uitschakeling van de motor als dat niet uitkomt – zoals bij een korte stop voor een kruising of een rotonde – voorkomen worden. Bewegingen van voorliggers worden ook gesignaleerd om het optimale moment te bepalen waarop de motor moet worden gestopt of gestart.
 
Intelligent netwerken verhoogt ook de effectiviteit van de coasting-functie. Bij snelheden tussen 15 en 160 km/u zorgt het systeem ervoor dat de aandrijflijn ontkoppeld wordt zodra de bestuurder de voet van het gaspedaal neemt. De auto rolt dan met stationair toerental door, waardoor het verbruik minimaal is. Deze functie is beschikbaar met de Driving Experience Control schakelaar in de stand ECO Pro en – in de BMW 840d xDrive Coupé – COMFORT.

Overschakelen naar de coasting-functie gebeurt alleen in situaties waarin het zinvol lijkt en niet ten koste gaat van het comfort of de prestaties. Zodra het gaspedaal plotseling wordt losgelaten bijvoorbeeld, blijft de aandrijflijn aangekoppeld om op de motor af te remmen. De optionele Proactive Driving Assistant maakt gebruik van zowel de navigatie voor routeinformatie en de radar om de afstand tot de voorligger en het snelheidsverschil te bepalen. Bovendien zijn de souplesse en de dynamische reacties verbeterd bij het uitschakelen van de coasting-functie door het weer intrappen van het gaspedaal. Dat betekent dat de bestuurder nu het voordeel heeft van directe koppeling van de aandrijflijn met een gelijktijdig terugschakelen van de 8-traps Steptronic automaat.
 
Snelle en precieze krachtoverdracht: BMW xDrive, elektronisch aangestuurd sperdifferentieel.
De BMW xDrive intelligente vierwielaandrijving functioneert efficiënter dan ooit. Met de snelle, precieze en volledig variabele verdeling van het koppel tussen de voor- en achterwielen maximaliseert het systeem de tractie en de stabiliteit niet alleen onder slechte omstandigheden op de weg, maar ook tijdens zeer dynamische ritten. De kracht wordt te allen tijde verdeeld op de manier die de situatie vereist door middel van de elektronisch gestuurde lamellenkoppeling, die onderdeel is van het elektronische netwerk van systemen in de BMW 8 Serie Coupé. Dat resulteert in extreme snelle en precieze reacties van de auto op veranderingen in de situatie.

Om de efficiency van het systeem verder te verhogen, gaat alle aandrijving naar de achterwielen in situaties waarin vierwielaandrijving niet noodzakelijk is. Tegelijk zorgt een geoptimaliseerde smering dat de inwendige efficiency optimaal is. Het xDrive systeem legt de nadruk op achterwielaandrijving en garandeert de dynamische rijervaring waar de sportauto’s van BMW om bekendstaan. Wanneer de bestuurder bochten op snelheid neemt, voert het systeem precies voldoende extra aandrijfkracht naar de achterwielen, zodat de auto met superieure precisie door de bochten rijdt. Het feit dat de vierwielaandrijving speciaal voor een dynamisch weggedrag is ontwikkeld, is goed merkbaar, vooral als de Driving Experience Control schakelaar in de stand SPORT of SPORT+ staat.

Een elektronisch aangestuurd sperdifferentieel is standaard in de BMW M850i xDrive Coupé en geeft de auto een nog sportiever karakter. Uiteraard verbetert het sperdifferentieel ook de tractie en de vermogensoverdracht op wegdekken met links en rechts verschillende gripniveaus. Een elektromotor regelt de sperwerking zodra het Driving Stability Control (DSC) een doorslippend wiel detecteert. Dankzij het spereffect kan tot wel 1.500 Nm aandrijfkoppel van het doorslippende wiel naar het wiel met grip worden geleid. In combinatie met de intelligente vierwielaandrijving en Integral Active Steering – dat ook standaard is op de BMW 840d xDrive Coupé – heeft de auto alles in huis voor een superlatieve wendbaarheid en wegligging, en dynamische prestaties in elke situatie.

Ondersteltechniek en rijbeleving.

Fijngeslepen op het circuit.

Het ontwerp en de afstemming van de wielophanging van de nieuwe BMW 8 Serie Coupé zijn gericht op het optimaal benutten van het dynamische potentieel van de aandrijflijntechnologie en de inherente sportieve topprestaties. Een zo laag mogelijk gewicht, een laag zwaartepunt en een uitgebalanceerde gewichtsverdeling vormen in combinatie met een optimale wielbasis, een grote spoorbreedte, een stijve carrosseriestructuur en uitstekende aerodynamica de ideale basis voor een afstelling die is gericht op hoogstaand weggedrag én comfort.
 
Wielophanging aangescherpt met racetechnologie. De wielophanging van de nieuwe BMW 8 Serie Coupé bestaat uit dubbele wieldraagarmen aan de voorzijde en een multilink-achterwielophanging met vijf ophangpunten, elektromechanische besturing en een uitzonderlijk krachtig remsysteem dat speciaal voor dit model is ontwikkeld. Kinematica en elastokinematica zijn speciaal ontwikkeld voor de eisen die een zeer dynamische rijstijl stelt en zorgen voor een optimaal weggedrag, maximale precisie en prestaties. De kennis en ervaring van BMW M GmbH in de racerij zijn ook toegepast voor modificaties en verbeteringen aan de afstellingen van het onderstel in het algemeen. Verstevigingen aan de vooras en een dragende steun op de achteras verhogen de stijfheid en de verbinding van de wielophangingscomponenten met de carrosserie. Onafhankelijke rubberen lagers – die de wielvlucht stabiliseren – en extra demping op de achterwielophanging verbeteren de dynamische basisinstellingen van de wielophanging nog verder. Speciale wieldraagarmen en bevestigingen maken op beide assen een grotere wielvlucht mogelijk. Daardoor kan de auto in snel genomen bochten zijn vermogen beter benutten.
 
De voorwielophanging met dubbele wieldraagarmen maakt het mogelijk om de functies van wielgeleiding en demping te scheiden. Daardoor zijn grote zijdelingse krachten mogelijk zonder dat die het rijcomfort benadelen. Het zorgt er ook voor dat oneffenheden in het wegdek de besturing niet of nauwelijks nadelig beïnvloeden. Dankzij de bi-elastische constructie biedt de achterwielophanging een precieze wielgeleiding en de hoogst mogelijke stabiliteit. Bovendien verbetert de ‘ontkoppeling’ van de aandrijflijn en de wielophanging voor een beter geluidscomfort.
 
Standaard Adaptieve M wielophanging en Integral Active Steering.
De standaarduitrusting van de BMW 8 Serie Coupé omvat ook Adaptieve M wielophanging met elektronisch aangestuurde dempers. Het in- en uitveren worden continu en onafhankelijk aangestuurd. Daardoor zijn de reacties van de vering en demping zeer precies en ontvangt de bestuurder alleen relevante informatie over het wegdek. De extreem stijve vering beperkt de neiging tot overhellen en zorgt ervoor dat de dempers de wielen optimaal kunnen stabiliseren, zodat verlies van tractie op een oneffen wegdek vermeden wordt. De elektronisch aangestuurde dempers passen hun reacties aan het wegdek en de rijstijl van de bestuurder om ongewenste bewegingen van de auto te voorkomen. Kleine oneffenheden worden volledig weggefilterd en smalle hobbels hebben geen duikneiging van de carrosserie tot gevolg. De dempingskarakteristiek kan worden aangepast via de Driving Experience Control schakelaar. De modi SPORT en SPORT+ bieden optimale reacties voor een dynamisch weggedrag. Het verschil wijkt merkbaar af van de instellingen van ECO Pro en COMFORT, die op comfort zijn gericht.
 
Integral Active Steering is eveneens standaard. Het verkleint de draaicirkel bij manoeuvreren, verbetert de wendbaarheid bij lage snelheden en optimaliseert de balans bij wisseling van rijstrook op hogere snelheden en in snel genomen bochten. Het systeem combineert de elektromechanische besturing van de voorwielen (inclusief Servotronic voor snelheidsafhankelijke bekrachtiging) en variabele stuuroverbrenging met een meesturende achteras. Verder is ook de elektrisch verstelbare stuurkolom standaard, die traploos verstellen in hoogte en afstand mogelijk maakt.
 
Voor maximale precisie tijdens dynamisch bochtenwerk wordt de besturing van de BMW 8 Serie Coupé directer naarmate de snelheid toeneemt. Daardoor is de auto op bochtige wegen opvallend alert en precies te besturen. De variabele overbrenging van de besturing biedt extra rijcomfort. De bestuurder kan op lage snelheden met minimale kracht eenvoudig manoeuvreren en hoeft niet eens zijn handen te verplaatsen. Bij hogere snelheden levert eenzelfde stuurbeweging een minder scherpe verandering van richting op, zodat de bestuurder optimale precisie bij het insturen ervaart. Integral Active Steering verstelt de achterwielen actief tot 2,5 graden. Dat levert een aanzienlijk grotere wendbaarheid in bochten op. De achterwielen sturen bij snelheden tot 60 km/u tegengesteld aan de voorwielen; bij snelheden boven de 80 km/h sturen ze in dezelfde richting, zodat de auto nog sneller en preciezer de door de bestuurder ingezette koers volgt. Integral Active Steering vergroot dus ingrijpend het sportieve en actieve rijplezier. Op de limiet geeft het systeem stabiliserende stuurinput als aanvulling op de remingrepen die de veiligheidssystemen in zo’n situatie uitvoeren.

Inschakelen van de standen SPORT en SPORT+ via de Driving Experience Control schakelaar zorgt voor een nog directere stuurrespons. De maximale snelheid waarbij de achterwielen tegengesteld aan de voorwielen sturen – om de wendbaarheid te verhogen – ligt in deze modi op 88 km/u.
 
Actieve stabilisatie verbetert wendbaarheid en dynamiek.
Actieve stabilisatie om de neiging tot overhellen tegen te gaan is een optie op de BMW M850i xDrive Coupé. Adaptieve M Suspension Professional tilt het sportieve weggedrag van de auto naar een nog hoger niveau. Het systeem maakt gebruik van elektrische zwenkmotoren die zeer snel en precies het overhellen van de carrosserie compenseren tijdens snelle ritten. Het functioneert op basis van permanente analyse van de snelheid van de auto, versnelling in zowel de rij- als dwarsrichting, de stand van het stuurwiel en de verschillen in snelheid van de wielen en de carrosserie en van de rijhoogte. In BMW M Performance uitvoeringen is de actieve rolstabilisatie extra sportief afgesteld en het systeem reageert adaptief op wisselende omstandigheden. Het optimaliseert het weggedrag en de stabiliteit tijdens het insturen van bochten en zorgt dat de auto optimaal is gepositioneerd voor uitaccelereren. De beperkte bewegingen van de carrosserie betekenen ook dat onverhoopte uitwijkmanoeuvres snel, precies en met groot vertrouwen uitvoerbaar zijn. Het systeem verhoogt ook het comfort in rechte lijn doordat het de verbinding tussen de wielen op dezelfde as loskoppelt. Door het wiel dat dat nodig heeft te stabiliseren, is het systeem bijzonder effectief in het onderdrukken van storende invloed van een oneffen wegdek aan één kant van de auto.
 
M Sport remsysteem, lichtmetalen wielen en high-performance banden in verschillende maten.
Groot remvermogen, hoge hittebestendigheid, snelle reacties en een uitstekend gevoel kenmerken het remsysteem van de BMW 8 Serie Coupé. Alle versies zijn voorzien van remmen met een gefixeerde remklauw met vier zuigers aan de voorzijde en remmen met een zwevende remklauw met één zuiger aan de achterzijde. De elektronische parkeerrem – te bedienen via een knop in de middenconsole – is geïntegreerd in de remklauwen achter. De integratie van het remsysteem en de DSC garandeert exceptioneel precieze remwerking, dosering en bekrachtiging. Zowel voor als achter zijn inwendig geventileerde remschijven en specifiek voor dit model ontwikkelde remblokken gemonteerd. Speciale koelsleuven helpen de temperatuur optimaal te houden. De remschijf is aan een aluminium naaf geklonken en samen met de aluminium remklauwen reduceert dit door BMW gepatenteerde remsysteem het onafgeveerde gewicht aanzienlijk. Een extra krachtige versie van het M Sport remsysteem is standaard in de BMW M850i xDrive Coupé, met remschijven van 395 mm in diameter heeft de auto bijzonder effectieve remmen. Het M Sport Package is optioneel leverbaar voor de BMW 840d xDrive Coupé en omvat een M Sport remsysteem met remschijven met een diameter van 374 mm. Met het optionele M Technic Sport Package is de BMW 840d xDrive Coupé ook voorzien van de 395 mm remschijven. Beide versies van het M Sport remsysteem zijn herkenbaar aan de blauwe remklauwen met het M logo.
  
De wielophangingstechnologie van de BMW M850i xDrive Coupé is gericht op maximale prestaties en is afgerond met lichtmetalen 20-inch M wielen. De gegoten aluminium wielen behoren tot de standaarduitrusting en zijn leverbaar in de exclusieve kleur Frozen Cerium Grey metallic, hoogglanzend gepolijst aan de voorzijde. Op de voorwielen zijn banden gemonteerd in de maat 245/35 R20 en op de achterwielen in de maat 275/30 R20. De high-performancebanden zijn speciaal voor de nieuwe BMW 8 Serie Coupé ontwikkeld. De BMW 840d xDrive Coupé is eveneens standaard uitgerust met voor en achter verschillende bandenmaten. Daarom is bij de afstelling van de wielophanging van deze variant rekening gehouden met de hogere laterale stabiliteit van de bredere achterbanden. Standaard zijn lichtmetalen 18-inch wielen met 245/45 R18-banden voor en 275/40 R18 achter. Het optionele M Sport pakket omvat lichtmetalen 19-inch M wielen met 245/40 R19-banden aan de voorzijde en 275/35 R19 achter. Als het eveneens optionele M Technic Sport Package is besteld, dan is de BMW 840d xDrive Coupé voorzien van lichtmetalen 20-inchwielen met high-performancebanden. 

Ideaal pakket voor de beste prestaties.
Alle standaard en optionele wielophangingssystemen voor de nieuwe BMW 8 Serie Coupé zijn tot in de kleinste details afgestemd op de aandrijftechniek in elke specifieke uitvoering. Bovendien zijn alle systemen die effect hebben op de dynamiek van de auto aan elkaar gelinkt via het snelle data-transfersysteem FlexRay. Daarmee is een ideaal pakket ontstaan dat gericht is op maximale prestaties.

Permanente evaluatie van de situatie via sensors is de basis voor de gecoördineerde reacties van de systemen. In een fractie van een seconde kan de besturingseenheid die in het remsysteem en de DSC is geïntegreerd, de functies van de aandrijflijn en de wielophanging aanpassen aan de veranderende omstandigheden, zoals wegdekvariaties, plotseling remmen, onverwachte stuurbewegingen en extreme versnellingen. In dergelijke situaties worden de besturing, de vierwielaandrijving, het elektronische geregelde sperdifferentieel en de actieve stabilisatie ingezet om het stabiliserende effect van remingrepen en de variaties in aandrijfkoppel op individuele wielen te ondersteunen. Een hiërarchische besturingsstructuur garandeert optimale aansturing van de relevant regeleenheden.

 Om bijvoorbeeld de rechtuitstabiliteit te optimaliseren tijdens hevig remmen op een wegdek met links en rechts ongelijke grip kan het systeem een stuurimpuls geven om de bestuurder te stimuleren zijn lijn aan te passen. Met uitgekiende stuurimpulsen op de achteras is het mogelijk om de neiging tot over- en onderstuur te onderdrukken. Aanpassingen in de actieve rolstabilisatie kunnen ook helpen bij het bereiken van een stabiel of juist extreem wendbaar weggedrag. Door nauwkeurige aansturing van de zwenkmotoren verbetert tractie in snelle bochten. Centrale evaluatie van data met betrekking tot de rijsituatie optimaliseren de efficiency van BMW xDrive evenals de reacties van het systeem.
  
Geoptimaliseerd gewicht dankzij een intelligente materiaalmix.
BMW EfficientLightweight omvat ook de intelligente materiaalmix om het gewicht en de stijfheid van de carrosserie en de wielophanging te optimaliseren. In aanvulling op de dragende constructie van de voor- en achterzijde van de carrosserie zijn andere componenten als het dak, de portieren, de motorkap en het schutbord van de nieuwe BMW 8 Serie Coupé uit aluminium vervaardigd. De verstevigingsbuis onder het dashboard is gemaakt van magnesium en de middentunnel van CFRP. Het dak en andere carrosseriedelen zijn optioneel ook in CFRP leverbaar. De vooras is bijna volledig van aluminium gemaakt en de achteras bestaat uit een combinatie van een lichtgewicht staalconstructie met wieldragers en gesmede armen uit aluminium.

 

Rijassistentiesystemen.

Unieke innovaties voor comfort en veiligheid.

Met een uitgebreid gamma standaard- en optionele rijhulpsystemen is de nieuwe BMW 8 Serie Coupé een bijzonder geavanceerd model. De systemen komen tot hun recht op langere ritten doordat ze de bestuurder ontlasten in monotone situaties, zoals opstoppingen en langzaam rijdend verkeer. Verder verhogen ze het comfort en de veiligheid in zowel de stad als op langere ritten daarbuiten, doordat ze gerichte assistentie verlenen in complexe verkeerssituaties. De rijhulpsystemen verwerken camerabeelden en gegevens van ultrasone en radarsensors en monitoren de directe omgeving van de auto. Ze kunnen waarschuwen voor gevaar en minimaliseren het risico van een ongeval dankzij corrigerende rem- en stuuringrepen. Deze geïntegreerde voorzieningen van de BMW Personal Co-Pilot zijn de nieuwste ontwikkelingen op weg naar volledig autonoom rijden.
  
De BMW 8 Serie Coupé is standaard uitgerust met cruise control met remfunctie en met Collision and Pedestrian Warning met City Braking, de nieuwste versie die de bestuurder ook waarschuwt als het een fietser detecteert. Afhankelijk van de situatie kan het systeem de auto tot stilstand brengen om een aanrijding te voorkomen of de gevolgen daarvan te beperken. Optioneel is Active Cruise Control met Stop & Go-functie dat de verkeerssituatie monitort en een ingestelde afstand tot de voorligger handhaaft tot een snelheid van 210 km/h. Desgewenst kan het systeem de auto tot stilstand brengen en tot dertig seconden daarna automatisch weer op gang brengen. Dat zorgt voor meer comfort in langzaam rijdend en stilstaand verkeer. Camerabeelden (van de drie lenzen boven in de voorruit) en informatie van het frontradarsysteem worden gebruikt voor om de afstand tot de voorligger te handhaven. De snelheidslimiet – geregistreerd door de Speed Limit Info verkeersbordherkenning met No Passing Info display – wordt automatisch ingevoerd in de automatische snelheidsregelaar van de Active Cruise Control, met een speelruimte van 15 km/u. Informatie over de afstand is af te lezen in de standaard HeadUp Display. Deze functie helpt de bestuurder een vooraf ingestelde afstand tot de voorligger aan te houden als hij de cruisecontrol met distance control niet heeft ingeschakeld. Een waarschuwingssignaal verschijnt dan op de voorruit om aan te geven dat de afstand tot de voorganger minder is dan vooraf ingesteld was.
 
BMW Personal Co-Pilot Pack: het complete pakket voor comfortabel en veilig rijden.
Het optionele BMW Personal Co-Pilot Pack biedt veelomvattende assistentie voor comfortabel en veilig rijden. Als aanvulling op Active Cruise Control met Stop & Go omvat dit complete pakket ook Steering and Lane Control Assistant. Om beide systemen tegelijk in te schakelen is de BMW 8 Serie Coupé voorzien van een speciale knop op het standaard multifunctionele stuurwiel. Met een keuzeknop is Active Cruise Control ook apart in te schakelen. Een andere component van het BMW Personal Co-Pilot Pack is de Lane Keeping Assistant met actieve bescherming tegen zijdelingse aanrijdingen. Dit systeem omvat Lane Departure Warning en Lane Change Warning – actief bij snelheden tussen respectievelijk 70 en 210 km/u en 20 km/u en topsnelheid. Ze helpen de bestuurder zijn auto terug in de juiste baan te sturen met een actieve stuuringreep. Behalve dat de actieve bescherming tegen zijdelingse aanrijdingen een optische waarschuwing geeft, waarschuwt het systeem ook met een trilling in het stuur en zelfs een actieve stuuringreep om een aanrijding te helpen voorkomen. Het BMW Personal Co-Pilot Pack omvat verder nog uitwijkassistentie – die nu ook reageert op voetgangers – en Rear Collision Warning, Priority Warning en Wrong-Way Warning. Crossing Traffic Warning – dat het gevaar van een aanrijding reduceert als de bestuurder vooruitrijdt richting een weg die de bestuurder niet kan overzien – omvat nu ook remingrepen.
  
Perfect om te concentreren op de weg voor je: de nieuwste generatie Head-Up Display.
De BMW Head-Up Display, standaard in de BMW 8 Serie Coupé, projecteert relevante informatie in de vorm van iconen in de voorruit, in het blikveld van de bestuurder. De nieuwste generatie van het systeem projecteert een 16% groter beeld, met fraaiere iconen en extra informatie. De bestuurder kan de informatie gemakkelijk zien zonder zijn ogen van de weg te nemen. Hij ziet informatie over zijn snelheid, de snelheidslimiet en eventuele inhaalverboden. Ook Check Control-berichten, informatie over de status van de auto, waarschuwingen van assistentiesystemen, navigatie-instructies en telefoon- en entertainmentlijsten verschijnen in de Head-Up Display. Als de Driving Experience Control in de modus SPORT of SPORT+ staat, toont de Head-Up Display ook het motortoerental. De digitale Optimum Shift Indicator helpt sportieve berijders om op het ideale toerental te schakelen. Een andere optie is BMW Night Vision met voetgangers- en dierendetectie en een markeerlichtfunctie. Het systeem stuurt real-time videobeelden naar de Control Display, waarop personen, dieren en warmte uitstralende voorwerpen te zien zijn. Objecten die zijn gesignaleerd, worden extra belicht door de markeerlichtfunctie van de koplampen.
 
Gemakkelijk parkeren en manoeuvreren.
De bestuurder van de nieuwe BMW 8 Serie Coupé wordt effectief geholpen bij parkeren en manoeuvreren. Het actieve Park Distance Control (PDC) met sensoren aan de voor- en achterzijde is standaard en geeft optische en geluidssignalen om een aanrijding met een obstakel naast en achter de auto te vermijden. De optionele Parking Assistant kan met behulp van ultrasone sensors automatisch een geschikte parkeerplaats langs de rijroute selecteren en die vervolgens innemen. De Parking Assistant is met een druk op een knop in de middenconsole te activeren. Het systeem regelt dan zelfstandig gas, remmen, schakelen en sturen om de auto in de parkeerplaats te plaatsen. Nu is het systeem ook in staat om uit de auto automatisch uit een parallelle parkeerplaats te manoeuvreren. Daarvoor moet de bestuurder eerst met de richtingaanwijzer aangeven in welke richting hij de plek wil verlaten. Het systeem manoeuvreert de auto in een positie van waaruit de bestuurder de auto eenvoudig de weg op kan sturen met de door het systeem ingestelde stuurhoek.
 
Een ander onderdeel van de Parking Assistant is de Reversing Assistant. Dit systeem biedt assistentie bij het manoeuvreren in een krappe ruimte. De Reversing Assistant neemt de besturing over van de bestuurder en stuurt de auto achteruit over hetzelfde traject dat de auto onlangs vooruitrijdend heeft afgelegd om ter plaatse te komen. De bestuurder hoeft alleen gas en rem te bedienen en de omgeving van de auto in de gaten te houden. Het systeem maakt achteruitrijden over afstanden tot 50 meter bijzonder eenvoudig bij snelheden tot 7 km/u.

De optionele achteruitrijcamera biedt de bestuurder zicht op de omgeving van de auto, net als andere functies van de optionele Parking Assistant Plus. Met behulp van de Top View-, Panorama View- en 3D View-functies krijgt de bestuurder op de Control Display een 360 o -beeld van de auto en zijn directe omgeving-vanuit diverse oogpunten. De Remote 3D View-functie biedt de bestuurder de mogelijkheid om op zijn smartphone een driedimensionaal beeld op te roepen van de situatie van zijn auto.

 

Display-en controlesystemen, BMW Connected en ConnectedDrive.

De juiste informatie, altijd op tijd.

De BMW 8 Serie Coupé is standaard voorzien van de BMW Live Cockpit Professional, die een nieuw concept voor weergave en bediening met de ultieme connectiviteit combineert tot een superieur allround pakket. Dit display- en bedieningsconcept van de nieuwste generatie omvat een instrumentenpaneel van hoge resolutie achter het stuurwiel, met een 12,3-inchscherm en een 10,25-inch Control Display.
 
De nieuwste versie van het display- en bedieningsconcept, dat draait op het nieuwste BMW Operating System 7.0, heeft een modern, digitaal design en is nog beter afgestemd op de behoeften van de bestuurder. Met een heldere weergave, een overzichtelijke structuur en de mogelijkheid om de weergave te personaliseren, wil het systeem de bestuurder op het juiste moment de juiste info bieden. De nieuwe grafische weergave in het instrumentenpaneel laat voldoende ruimte voor een deel van de navigatiekaart. Het hoofdmenu in de Control Display is nu verdeeld over maximaal tien pagina’s. Elke pagina toont twee tot vier tegels met live content. Om de sportieve rijervaring verder te verhogen kan informatie zoals de zijdelingse versnelling tijdens snel bochtenwerk worden getoond. De intuïtieve multimodale interactie tussen auto en bestuurder is verder verbeterd en biedt de bestuurder keuze uit bediening door aanraken van de Control Display, via de bekende iDrive Touch Controller, de bedieningsorganen op het stuur, stembediening of BMW Gesture Control, afhankelijk van de situatie.
 
Andere elementen van de BMW Live Cockpit Professional zijn het adaptieve navigatiesysteem, een multimediasysteem met hard-drive (met 20 GB geheugen en twee USB-poorten, type A en C) plus Bluetooth- en wifi-interfaces. De bestuurder wordt automatisch herkend en de persoonlijke instellingen worden automatisch geactiveerd met ofwel de sleutel van de auto ofwel de BMW Digital Key, of door een gebruiker te selecteren in de Control Display middels invoer van de bijbehorende pincode.

De bestuurder kan genieten van alle voordelen van de intelligente connectiviteit dankzij de ingebouwde SIM-kaart en het ongelimiteerde datagebruik. Dat geeft niet alleen toegang tot alle voertuigapps – zoals nieuws, weerberichten, kantoor- en zoekfuncties – maar het biedt ook Intelligent Emergency Call, dat automatisch snelle assistentie inroept in een noodsituatie, updates, bug-fixing en upgrades.

Het Connected Package Professional met diverse digitale diensten is ook beschikbaar. Dat maakt het voor klanten gemakkelijker om bijzonder aantrekkelijke digitale diensten te kiezen voor de auto, zowel tijdens het bestellen van hun nieuwe BMW 8 Serie Coupé als later. Het Connected Package Professional omvat Remote Services, Personal Assistant Services en Real Time Traffic Information. Klanten kunnen de diverse digitale diensten ook afzonderlijk en op latere datum downloaden via de ConnectedDrive Store.
 
BMW Connected: digitale diensten voor individuele mobiliteit.
BMW Connected is de digitale en persoonlijke mobiliteitsassistent voor BMW rijders. Intelligente connectiviteit helpt de gebruikers hun bestemming eenvoudig en zonder stress te bereiken – en niet alleen wanneer ze in hun BMW zitten; BMW Connected is een allesomvattend concept dat is ontwikkeld voor naadloze connectiviteit van de bestuurder en zijn smartphone met zijn auto.
  
De basis voor dit alles is de Open Mobility Cloud, die de persoonlijke mobiliteitsassistent via de digitale apparaten van de klant contact laat onderhouden met de auto. Die apparaten kunnen onder meer een iPhone en een Apple Watch zijn, maar ook smartphones en smartwatches die op Android draaien, apparaten die op Alexa draaien en Google Home. De BMW Connected app kan bijvoorbeeld afspraken en adresgegevens importeren uit de digitale agenda van de klant naar het navigatiesysteem. Het systeem berekent de vertrektijd op basis van real-time verkeersinformatie en waarschuwt de bestuurder met een berichtje op zijn smartphone. Doordat ook de auto is gelinkt aan de Open Mobility Cloud, heeft het navigatiesysteem ook rechtstreeks toegang tot de berekende route zodra dat wordt ingeschakeld. Verder slaat BMW Connected automatisch niet alleen de plaatsen op die de bestuurder regelmatig heeft bezocht, maar ook zijn persoonlijke mobiliteitspatronen.
 
De nieuwste sleuteltechnologie: BMW Digital Key. De Digital Key maakt gebruik van Near Field Communication-technologie (NFC) om de auto via een smartphone te ver- en ontgrendelen. Daardoor is een conventionele autosleutel niet meer nodig. Het enige wat de bestuurder moet doen om de auto te openen, is zijn smartphone bij de deurgreep te houden. Als hij in de auto is, kan hij de motor starten zodra hij de telefoon in de Wireless Charging of smartphone tray ligt.

De BMW Digital Key is toegankelijk via de BMW Connected app en biedt ongeëvenaarde flexibiliteit doordat de bestuurder de BMW Digital Key kan delen met vijf anderen. De BMW Digital Key zal vanaf de introductie in eerste instantie uitsluitend voor een beperkt aantal smartphones met NFC beschikbaar zijn.

Altijd up-to-date dankzij de Remote Software Upgrade.
De Remote Software Upgrade-functie houdt de auto up-to-date met de nieuwste software. Alle updates kunnen ‘over the air’ worden geladen (via de ingebouwde SIM-kaart), zoals inmiddels gebruikelijk is voor smartphones. De klant kan upgrades ook zijn smartphone binnenhalen via de BMW Connected app als er verbinding is met een wifi-netwerk om ze vervolgens rechtstreeks naar de auto te exporteren, draadloos of via een USB-kabel. Updates duren zo’n 20 minuten om te installeren in een stilstaande auto en de klant krijgt gemiddeld drie updates per jaar voor een periode van drie jaar.