De nieuwe BMW X5.

Belichaming van nieuwe X designtaal: robuust, helder en precies.

De BMW X5 opende twintig jaar geleden het segment van de Sports Activity Vehicle (SAV). De BMW X5 is tevens de grondlegger van de BMW X familie en marktleider in het premium AWD-segment. En die status heeft de BMW X5 tot op de dag van vandaag. “De nieuwe BMW X5 is de essentie van de BMW X familie en heeft in zijn vierde generatie een krachtigere, modernere uitstraling dan ooit”, aldus Adrian van Hooydonk, Senior Vice President BMW Group Design.
 

De nieuwe BMW X5

Voertuigconcept en design.

Een opvallende off-roaduitstraling en gegarandeerd goede prestaties in het terrein, gecombineerd met het premiumkarakter en de dynamiek van een BMW – dat was het concept waarmee BMW twintig jaar geleden het segment van de Sports Activity Vehicle (SAV) opende. Het eerste model in dat segment was de BMW X5 – de grondlegger van de BMW X familie en marktleider in het premium AWD-segment. En die status heeft de BMW X5 tot op de dag van vandaag.
Inmiddels heeft BMW wereldwijd meer dan 2,2 miljoen exemplaren van de BMW X5 verkocht, verdeeld over drie modelgeneraties. De nieuwe generatie is opnieuw een mijlpaal op het gebied van design en technologie. De nieuwe BMW X5 wordt ook weer in de BMW fabriek in Spartanburg, South Carolina (VS) geproduceerd. Dit expertisecentrum van BMW X modellen produceert ook de BMW X3, de BMW X4 en de BMW X6 – en voegt daar binnenkort ook de BMW X7 aan toe. De wereldwijde introductie van de nieuwe BMW X5 start in november 2018.
   
Nieuwe designtaal.
Een wielbasis die 42 mm langer is dan die van zijn voorganger (nu 2.975 mm), een 36 mm grotere lengte (nu 4.922 mm), een 66 mm grotere breedte (nu 2.004 mm) en een 19 mm grotere hoogte (nu 1.745 mm) geven de nieuwe BMX X5 niet alleen een nog indrukwekkender uiterlijk, maar ook riante interieurruimte voor passagiers en hun bagage. De nieuwe BMW X5 heeft zijn kenmerkende SAV-proporties behouden, maar de designtaal is nieuw – met strakke oppervlakken en scherpe lijnen. De krachtig gevormde motorkap, de korte overhang aan de voorzijde, de licht zeshoekige wielkasten en de dynamisch gebogen daklijn verwijzen allemaal naar het sportieve, stoere karakter van de BMW X5.
    
“De nieuwe BMW X5 is de essentie van de BMW X familie en heeft in zijn vierde generatie een krachtigere, modernere uitstraling dan ooit”, zegt Adrian van Hooydonk, Senior Vice President BMW Group Design. ‘Hij belichaamt een nieuwe X designtaal – robuust, helder en precies.”
Het opvallendste element aan de voorzijde van de BMW X5 is de grote nierengrille met een omlijsting uit één stuk. Hij is standaard uitgerust met LED-koplampen; BMW Laserlight met Adaptive LED Headlights is een optie. Dit systeem omvat BMW Laserlight met Selective Beam dat de grootlichtfunctie optimaliseert. Het resultaat is een grootlichtbundel die niet verblindt en maar liefst 500 meter ver reikt. Blauwe X-vormige elementen, die de zeskantige lichtbronnen verdelen in de van BMW bekende dubbele koplampen, zorgen voor een kenmerkend aanzien.
De fijne lijn over de flanken van de nieuwe BMW X5 – die oploopt bij het achterportier – versterkt de moderne uitstraling. De lijn accentueert de krachtige schouders van de carrosserie en loopt uit naar de achterlichten. Die lopen ver door in de achterschermen.
Aan de achterzijde zijn alle lichtelementen voorzien van LED-techniek. Het driedimensionale design van het glas geeft de achterlichten een gebeeldhouwd, technisch uiterlijk. Diagonale lijnen geven de achterzijde van de nieuwe BMW X5 compacte, stoere looks.
     
xLine en M Sport versies, opties van BMW Individual.
Kenmerkende designdetails onderscheiden de xLine en M Sport versies van de X5. De xLine uitvoering is herkenbaar aan onder meer de in mat aluminiumkleur uitgevoerde spijlen van de nierengrille. Verder zijn de beschermplaat aan de onderzijde en de dakrails en zijraamlijsten in satijnglanzend aluminium uitgevoerd en andere accenten in chroom, om het off-roadkarakter van de nieuwe BMW X5 te accentueren.
De M Sport uitvoering heeft de wielkastranden, de afwerking van de bumpers, de beschermplaat onder de achterzijde en de zijskirts in carrosseriekleur. Verder accentueren de extra grote luchtinlaten aan de voorzijde, de mat aluminiumkleurige spijlen in de nierengrille en de in hoogglanzend zwart uitgevoerde dakrails, zijraamlijsten en andere sierelementen het dynamische potentieel van de SAV.
De nieuwe BMW X5 is standaard voorzien van lichtmetalen 18-inchwielen. De xLine versie is uitgerust met specifieke lichtmetalen 19-inchwielen en de M Sport met lichtmetalen 20-inchwielen met dubbele spaken. 18- tot 22-inchwielen in andere designs zijn optioneel leverbaar.
    
Vanaf de introductie is de nieuwe BMW X5 ook leverbaar met speciaal voor dit model ontwikkelde opties van BMW Individual. Klanten die extra exclusiviteit wensen, kunnen momenteel kiezen voor de speciale BMW Individual lak Sunstone metallic en lichtmetalen 21-inchwielen van BMW Individual.

Interieur en uitrusting.

Moderne sfeer voor een exclusieve ervaring.

De moderne, overzichtelijke inrichting en elegante materialen in de nieuwe BMW X5 geven inzittenden het gevoel van ruimte. Zowel voorin als achterin genieten de inzittenden van de royale ruimte en uitrusting, en de exclusieve sfeer. Het dashboard wordt doorsneden door horizontale lijnen die in combinatie met de stijlvolle afwerkingsdetails de breedte van het interieur accentueren. En de tot aan het dashboard reikende middenconsole – met zijn opvallende afwerking met gegalvaniseerde elementen – draagt bij aan de fraaie uitstraling van het geheel.
   
De hoge zitpositie, het op de bestuurder gerichte dashboard en de nieuw ontworpen en ingedeelde bedieningsorganen bieden de bestuurder optimaal uitzicht en overzicht, zodat hij maximale controle heeft over de auto. Het volledig digitale instrumentenpaneel en de Control Display zijn optisch met elkaar verbonden door een consistent design en overeenkomstige grafische vormgeving. De nieuwe iDrive Controller is in de middenconsole ondergebracht, net als de nieuw ontworpen keuzehendel voor de transmissie en alle andere bedieningsorganen die met het rijden te maken hebben – zoals de Driving Experience Control schakelaar, de start-/stopknop en de knoppen voor de instellingen van de luchtvering en de off-roadmodi (indien de auto daarmee is uitgevoerd). Er is tevens een nieuw vormgegeven bedieningspaneel voor de verwarming en airconditioning. De verlichtingsfuncties van de nieuwe BMW X5 zijn eveneens met knoppen te bedienen.
   
Een van de hoogwaardige materialen voor het interieur is de nieuwe Vernasca-variant van de standaard lederen interieurbekleding. Net als de optionele BMW Individual Merino-lederen interieurbekleding is die leverbaar in vijf kleuren. De nieuwe BMW X5 is standard voorzien van elektrisch verstelbare en verwarmbare sportstoelen. Klanten kunnen ook de optionele Comfortstoelen bestellen, die optioneel zijn voorzien van massagefunctie en ventilatie, zowel voor de bestuurder als de passagier voorin.
   
xLine en M Sport versies met kenmerkend interieurdesign.
De xLine en M Sport versies zijn voorzien van specifieke designdetails die het interieur onderscheiden van dat van de andere uitvoeringen. Het interieur van de xLine versie accentueert de luxe en robuuste veelzijdigheid van de BMW X5, terwijl dat van de M Sport versie de dynamische rijervaring aan boord van de auto versterkt. Beide uitvoeringen onderscheiden zich van de standaarduitvoering met hun contrasterende stiksel voor de bekleding van de stoelen en de verlichte instaplijsten met een per uitvoering specifiek design. De BMW X5 M Sport is uitgerust met een M sportstuurwiel, antracietkleurige hemelbekleding van BMW Individual, M-specifieke pedalen, een voetensteun voor de bestuurder en biezen op de stoelbekleding, plus exclusieve interieurlijsten in Aluminium Tetragon.
    
Innovaties die het comfort en de luxe aan boord verhogen.
Andere nieuwe voorzieningen die het comfort en de luxe in de nieuwe BMW X5 verder verhogen, zijn onder meer de in vier zones gescheiden airconditioning en het panoramische glazen dak – het oppervlak daarvan is 30% groter dan dat van het huidige model. Het glazen Panorama Sky Lounge dak verlicht het interieur op een heel speciale, exclusieve wijze als de duisternis invalt. Dit glazen dak is voorzien van LED-verlichting die ruim 15.000 grafische patronen in het glas gelijkmatig belicht en een beeld geeft van een sterrenhemel. De kleuren van deze sfeervolle verlichting is naar wens van de inzittenden aan te passen. De optionele sfeerverlichting omvat ook Welcome Light Carpet – dat de grond verlicht als de portieren worden ontgrendeld en geopend – en Dynamic Interior Light, dat in vooraf vastgestelde, mogelijk gevaarlijke situaties pulserende lichtsignalen geeft.
    
Het Ambient Air pakket maakt ionisatie van de lucht mogelijk en verspreidt in het interieur een keuze uit acht aangename geuren. Het Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System met twintig speakers en 1.500 watt vermogen (vanaf december 2018 leverbaar) biedt een hoogstaande audio-ervaring. Het optionele Entertainment Professional achterin (eveneens vanaf december 2018 leverbaar) omvat twee 10,2-inch full-HD touchscreen displays, een met Blu Ray compatible DVD-speler, twee USB-poorten, een HDMI-aansluiting en twee aansluitingen voor een hoofdtelefoon. Het systeem is onderdeel van het nieuwe ‘display and control’-concept waarmee de achterpassagiers de functies van het entertainmentsysteem kunnen kiezen en bedienen. Zij kunnen daarbij gebruikmaken van zowel de mediabronnen voor in de BMW X5 als hun eigen bronnen. Navigatie en diensten van BMW ConnectedDrive zijn ook voor de achterpassagiers toegankelijk.
    
De nieuwe BMW X5 is voortaan ook leverbaar met bekerhouders helemaal voor in de middenconsole, waarmee dranken desgewenst warm of koud (3o tot 55o graden Celsius) kunnen worden gehouden. De optionele keuze voor glazen afwerking van bedieningselementen geeft het interieur van de BMW X5 een extra sprankeling. Dit exclusieve designaccent is leverbaar voor de transmissiekeuzehendel, de nieuwe iDrive Controller, de start-/stopknop en de volumeknop van het audiosysteem.
   
Veelzijdige functionaliteit: gedeelde achterklep, derde zitrij.
Behalve meer comfort en grotere exclusiviteit biedt de nieuwe BMW X5 ook extra functionaliteit. Door de in de verhouding 40:20:40 gedeelde achterbankleuning neer te klappen, groeit de bagageruimte van 645 tot maximaal 1.860 liter. De nieuwe BMW X5 is verder voorzien van een gedeelde achterklep. Als de klant het optionele Comfort Access heeft besteld, kunnen beide delen automatisch, handsfree, geopend en gesloten worden. Daarbij zakt de afdekking van de bagageruimte automatisch in de vloer (leverbaar vanaf december 2018).
    
Als de klant de optionele derde zitrij bestelt (leverbaar vanaf december 2018), dan kan hij ook de elektrische verstelling in lengterichting bijbestellen. Via een bedieningspaneel in de bagageruimte kan ook de tweede zitrij in lengterichting worden verschoven en kan de rugleuning van de tweede en derde zitrij worden neergeklapt. Bovendien is de tweede zitrij elektrisch voorover te klappen om de toegang tot de derde zitrij te vergemakkelijken.

Aandrijflijn en rijbeleving.

Innovaties voor rijdynamiek en comfort naar wens van de klant.

Bij de introductie is de nieuwe BMW X5 leverbaar met twee benzine- en twee dieselmotoren van de nieuwste generatie. De topversie is de niet in Europa leverbare BMW X5 xDrive50i, waarin de uitgebreid doorontwikkelde V8-motor debuteert. Ook is een BMW M Performance uitvoering vanaf de introductie leverbaar. De BMW X5 M50d wordt aangedreven door de zescilinder-in-lijn dieselmotor met vier turbo’s. Ook de BMW X5 xDrive40i en de BMW X5 xDrive30d beschikken over zescilinder-in-lijn motoren. Alle motoren drijven de wielen aan via een 8-traps Steptronic automaat en de intelligente BMW xDrive vierwielaandrijving zorgt voor een effectieve verdeling van de aandrijfkrachten, zowel op de weg als in het terrein.
De BMW TwinPower Turbo technologie voor de benzinemotoren omvat turbo’s, High Precision Injection, VALVETRONIC volledig variabele kleptiming en Dubbele VANOS variabele nokkenastiming. Bij de dieselmotoren omvat het scala aan technologieën onder meer turbo’s en common-rail brandstofinspuiting met piëzo-injectoren. Het resultaat is ogenblikkelijke trekkracht en sportieve prestaties in combinatie met een laag brandstofverbruik en lage emissies. Alle modelvarianten voldoen aan de laatste, strengste emissienorm EU6d-TEMP. Het systeem voor verlaging van de emissies van de benzinemotoren omvat een benzinepartikelfilter die de uitstoot van fijnstof minimaliseert. De dieselmotoren zijn voorzien van BMW BluePerformance technologie, met onder meer een partikelfilter, een oxidatiekatalysator, een NOx-absorptiekatalysator en een SCR-katalysator met AdBlue-inspuiting om de emissie van stikstofoxide verregaand te beperken.
   
Zescilinder-in-lijn benzinemotor met een ongekende drang om toeren te maken.
De motor in de nieuwe BMW X5 xDrive40i draait graag hoge toerentallen – net als alle zescilinder-in-lijnmotoren van BMW – en reageert zeer alert op het gaspedaal. De 3,0-litermotor is voorzien van Twin Scroll-turbotechnologie en directe brandstofinspuiting met een maximumdruk van 350 bar voor de toevoer van extreem precieze hoeveelheden brandstof. De zescilinder levert zijn maximumvermogen van 250 kW (340 pk) tussen 5.500 en 6.500 toeren per minuut. Het maximumkoppel van 450 Nm is beschikbaar tussen 1.500 en 5.200 toeren perminuut. De BMW X5 xDrive40i sprint vanuit stilstand in slechts 5,5 seconden naar 100 km/u. Het brandstofverbruik ligt op gemiddeld 8,5-8,8 l/100 km* en de CO2-emissie bedraagt 193-200 g/km*.
    
BMW M Performance uitvoering met sportieve dieselmotor.
Het opwindende prestatieniveau van de nieuwe BMW X5 M50d is voor een groot deel toe te schrijven aan zijn sublieme dieselmotor – de sterkste zescilinder diesel ter wereld. Met een cilinderinhoud van 3,0 liter levert de diesel van het BMW M Performance model een vermogen van 294 kW (400 pk) bij 4.400 toeren per minuut en een maximumkoppel van 760 Nm tussen 2.000 en 3.000 toeren per minuut.
Deze opvallende cijfers zijn mede te danken aan de meertrapsturbotechniek, bestaande uit twee hogedruk- en twee lagedrukturbo’s. Deze constructie zorgt voor een extreem snelle drukopbouw vanaf lage toerentallen. Dat betekent dat het koppel snel en in ruime mate beschikbaar is – al bij slechts 1.000 toeren per minuut is er 450 Nm beschikbaar. Onder normale omstandigheden zijn beide lagedrukturbo’s en één hogedrukturbo permanent actief; de tweede hogedrukturbo komt in actie bij 2.500 toeren per minuut. Bij fel accelereren vanuit stilstand sluiten kleppen in het systeem en worden de lagedrukturbo’s gepasseerd, zodat de turbodruk vrijwel zonder vertraging wordt opgebouwd. Om de efficiency verder te verhogen, is er uitlaatgasrecirculatie voor zowel de lagedruk- als de hogedruktrap in de turbo’s. De verfijnde meertrapsturbotechniek is aangevuld met common-rail brandstofinspuiting die een druk van meer dan 2.500 bar kan opwekken. De precieze dosering en fijne atomisering van de brandstof optimaliseert het rendement van de motor en beperkt de emissies. De nieuwe BMW X5 M50d sprint vanuit stilstand naar 100 km/u in 5,2 seconden. Ondanks het prestatievermogen laat hij een gecombineerd verbruik noteren van 6,8-7,2 l/100 km* en een CO2-emissie van 179-190 g/km*.
     
Zuinig en koppelrijk: de dieselmotor in de BMW X5 xDrive30d.
De nieuwe BMW X5 xDrive30d wordt ook aangedreven door een zescilinder-in-lijn dieselmotor met 3,0 liter cilinderinhoud, maar dan voorzien van een enkele turbo met variabele inlaatgeometrie. De common-rail directe brandstofinspuiting voert brandstof onder een druk van tot wel 2.500 bar naar de verbrandingskamers. Het maximumvermogen van 195 kW (265 pk) is beschikbaar bij 4.000 toeren per minuut en het koppel van 620 Nm tussen 2.000 en 2.500 toeren per minuut. De motor in de BMW X5 xDrive30d biedt ook een indrukwekkende balans tussen prestaties en efficiency. Hoewel hij in staat is vanuit stilstand in 6,5 seconden naar 100 km/u te accelereren, is zijn gecombineerde verbruik slechts 6,0-6,8 l/100 km*, wat een CO2-uitstoot van 158-179 g/km* betekent.
     
8-traps Steptronic automaat met sportiever schakelkarakter.
Alle motoren voor de nieuwe BMW X5 zijn gekoppeld aan een nieuwe, verbeterde versie van de 8-traps Steptronic automaat. Daarvan zijn de overbrengingsverhoudingen ruimer gespatieerd en met de nieuwe besturingselektronica vergroot dat de efficiency van de aandrijflijn. Nieuwe torsiedempers onderdrukken vibraties en beperken slip in de koppelomvormer, zodat het schakelcomfort superieur is. Verbeterde hydrauliek maakt nog sportiever schakelen mogelijk.
     
Optimale verdeling van de aandrijfkracht dankzij verbeterde xDrive vierwielaandrijving en elektronisch aangestuurd sperdifferentieel achter.
Om de tractie, de wendbaarheid en de stabiliteit te optimaliseren, is de nieuwe BMW X5 uitgerust met de intelligente BMW xDrive vierwielaandrijving van de nieuwste generatie. Het systeem verdeelt het koppel nog nauwkeuriger en sneller over de voor- en achterwielen, al naar gelang de situatie het vereist. Om het brandstofverbruik te beperken, kan de aandrijving uitsluitend naar de achterwielen worden geleid in situaties waar vierwielaandrijving niet noodzakelijk is.
Het nieuwe xDrive systeem kent ook een instelling die de nadruk legt op de achterwielen, voor als de bestuurder er een dynamische rijstijl op nahoudt. Met het elektronische sperdifferentieel achter (leverbaar in combinatie met de M Sport uitvoering en het Off-Road pakket) is het weggedrag nog sportiever. Doordat het systeem de draaisnelheid van het binnenste en het buitenste wiel in bochten minder gelijktrekt, is de overdracht van het vermogen naar de weg tijdens dynamisch rijden verbeterd. Daardoor accelereert de nieuwe BMW X5 uitzonderlijk soepel uit bochten. Aangestuurd door het DSC (Driving Stability Control) verbetert de sperfunctie van het achterdifferentieel de tractie op losse ondergrond en op wegdekken waarop de grip voor beide achterwielen verschillend is. Dat bereikt het systeem door te voorkomen dat een van de wielen doorslipt als het grip dreigt te verliezen. Het spereffect ontstaat door middel van een elektromotor en er kan maximaal 1.500 Nm aandrijfkoppel worden omgeleid van het sneller draaiende (doorslippende) wiel naar het langzamer draaiende wiel.
      
Nieuwe systemen verbeteren off-roadprestaties, sportiviteit en comfort.
Het designprincipe voor het onderstel – dubbele wieldraagarmen voor de voorwielen en een multilink-achterwielophanging met vijf ophangpunten – biedt ook superieure tractie op onverhard terrein in combinatie met uitstekende dynamiek en dito comfort op de verharde weg.
De nieuwe BMW X5 wordt standaard geleverd met een Adaptief onderstel, dat met elektronisch aangestuurde dempers de dynamiek van de auto verbetert en tegelijk het rij- en veercomfort verhoogt. De bestuurder heeft keuze uit twee programmeringen, gericht op ofwel meer comfort ofwel meer sportiviteit, die hij selecteert met de Driving Experience Control schakelaar.
De standaardspecificatie voor de BMW X5 M50d omvat onder meer per uitvoering specifieke kinematica en elastokinematica voor de wielophanging, specifieke vering en demping en lichtmetalen 21-inch M wielen met verschillende bandemaat voor en achter. Deze configuratie vergroot de stuurprecisie en wendbaarheid van de BMW M Performance uitvoering, maakt hogere bochtsnelheden mogelijk en optimaliseert het weggedrag tijdens lastwisselingen.
    
Voor het eerst maakt een heel gamma onderstelsystemen in een BMW X model het mogelijk om de prestaties off-road aanzienlijk te verbeteren of om de sportiviteit of het comfort aan boord ingrijpend te verhogen. Adaptive M Professional wielophanging met actieve rolstabilisatie en Integral Active Steering verlenen de auto een exceptionele wendbaarheid en ongekend dynamische rijkwaliteiten. Het rolstabilisatiesysteem maakt gebruik van elektromotoren om opvallend snel en precies het overhellen van de carrosserie te compenseren tijdens een snelle rit. Dat zorgt niet alleen voor een nog betere wendbaarheid en stabiliteit in bochten, het helpt ook de tractie te verbeteren tijdens het accelereren uit bochten. Het systeem heeft als bijkomend effect een hoger rijcomfort in rechte lijn doordat het vibraties onderdrukt die worden veroorzaakt door hobbels aan één kant van de auto.
     
Integral Active Steering (ook leverbaar als losse optie) functioneert eveneens elektromechanisch. Door de achterwielen in dezelfde of tegengestelde richting te sturen als de voorwielen – afhankelijk van de snelheid van de auto – verhoogt het systeem de wendbaarheid, zorgt het voor moeiteloze baanwisselingen en maakt het de auto makkelijker door het stadsverkeer te loodsen. Integral Active Steering maakt het bovendien eenvoudiger om de auto in of uit krappe parkeerplaatsen te manoeuvreren én het verhoogt de stabiliteit tijdens inhalen op hoge snelheid.
    
De luchtvering op beide assen met automatische niveauregeling zal in de smaak vallen van iedereen die meer rijcomfort wenst. De aanvoer van lucht wordt per wiel afzonderlijk geregeld met een elektrische compressor met drukreservoir. Daardoor houdt het systeem een ongelijk beladen auto in balans. Doordat de luchtvering samenwerkt met het DSC, wordt de belasting van de auto zoals die door de sensors wordt geregistreerd, meegenomen in de berekeningen. Als de SPORT-modus is ingeschakeld of als de snelheid boven de 138 km/u komt, verlaagt het systeem automatisch de bodemvrijheid met 20 mm. De bestuurder kan de rijhoogte ook zelf aanpassen – bijvoorbeeld om off-road te rijden – door een knop op het dashboard in te drukken. De hoogte is in twee stappen aan te passen tot maximaal 40 mm boven de standaard rijhoogte. Met een knop in de bagageruimte kan de laadmodus worden geactiveerd. Dan zakt de auto 40 mm. Zodra de motor weer wordt gestart, gaan de instellingen van het systeem weer terug naar de laatst gebruikte modus. De gewenste rijhoogte kan ook worden ingesteld wanneer de motor is uitgeschakeld. Met de optionele BMW Display Key is het systeem ook toegankelijk.
      
Een Off-Road pakket is voor het eerst optioneel leverbaar voor een BMW X model. Het is verkrijgbaar voor alle versies van de BMW X5, uitgezonderd de BMW X5 M50d. Het pakket omvat stoere beschermingspanelen aan de voor- en achterzijde onder de auto, de luchtvering en het elektronische sperdifferentieel achter. Met het Off-Road pakket verschijnen ook speciale graphics in het instrumentenpaneel en de Control Display. Ook is er een keuzeknop in de middenconsole om een van de vier rijmodi te selecteren. Daarmee kan de bestuurder de ideale rijhoogte, de instellingen voor het xDrive systeem en de transmissie, de reacties op het gaspedaal en de mate waarin het DSC ingrijpt, selecteren voor allerlei soorten ondergrond, zoals zand, rotsen, gravel en sneeuw.

Rijassistentiesystemen.

Opnieuw een belangrijke stap naar autonoom rijden.

Met het beduidend grotere gamma rijhulpsystemen dan zijn voorganger demonstreert de nieuwe BMW X5 dat het comfort en de veiligheid op een nog hoger niveau ligt. Door de verwerking van camerabeelden en informatie van radarsensors kunnen de nieuwe systemen de bestuurder op nog meer vlakken ondersteunen in uiteenlopende situaties. Als componenten van de BMW Personal CoPilot vormen ze een nieuwe mijlpaal op de weg naar autonoom rijden.
   
De nieuwe BMW X5 is standaard uitgerust met cruise control met remfunctie, Collision Warning en Pedestrian Warning met City Braking functie. Het laatste systeem waarschuwt de bestuurder ook voor de aanwezigheid van fietsers. Het optionele Active Cruise Control (ACC) met Stop & Go kan de auto afremmen en geheel tot stilstand brengen en vervolgens ook weer automatisch op snelheid brengen. Voor extra comfort in langzaam rijdend en stilstaand verkeer is de periode tussen stoppen en vervolgens weer automatisch wegrijden verlengd tot 30 seconden. En de snelheidslimieten die het Speed Limit Info systeem met No Passing Info display heeft herkend, kunnen worden opgeslagen in de automatische cruise control, met marges van maximaal 15 km/u.
    
Omvangrijke veiligheids- en comfortuitrusting: BMW Personal CoPilot Pack.
Het optionele Driving Assistant Professional pakket omvat Steering and Lane Control Assistant met Traffic Jam Assist en Lane Keeping Assistant met actieve bescherming tegen zijdelingse aanrijdingen. Lane Change Assistant is te gebruiken op snelwegen als de Steering and Lane Control Assistant is ingeschakeld. Als de bestuurder de richtingaanwijzer in de gewenste richting plaatst, komt het systeem in actie. Wanneer de sensoren vaststellen dat de andere baan vrij is en er geen ander voertuig nadert of in de dode hoek zit, wisselt de X5 automatisch van rijbaan.
   
Een ander onderdeel van het systeem is de ontwijkhulp. Die kan een aanrijding helpen voorkomen als een ander voertuig of een voetganger plotseling opduikt op de eigen rijbaan. Zodra een uitwijkmanoeuvre noodzakelijk is, assisteert het systeem de bestuurder met input via het stuur.
   
Het omvangrijke pakket assistentiesystemen in de nieuwe BMW X5 omvat ook Crossing Traffic Warning, dat het risico op een aanrijding beperkt wanneer de bestuurder met weinig zicht op de situatie vooruit of achteruit manoeuvreert terwijl er kruisend verkeer nadert. Rear Collision Warning, Priority Warning, Wrong-Way Warning en Lane Change Warning zijn ook onderdeel van het Driving Assistant Professional pakket. De nieuwste versie van Lane Departure Warning kan nu ook actieve stuurinput geven om de auto in zijn baan terug te sturen.
   
Actieve assistentie als dat nodig is: Emergency Stop Assistant debuteert in BMW X5.
Een nieuwe ontwikkeling op het gebied van veiligheidssystemen is de Emergency Stop Assistant. Ook dit is onderdeel van het BMW Personal CoPilot Pack. Het systeem is bedoeld voor situaties waarin de bestuurder plotseling de auto niet meer kan besturen door een medische oorzaak. Het wordt geactiveerd door aan de schakelaar van de elektrische parkeerrem te trekken. Afhankelijk van de situatie brengt de Emergency Stop Assistant de auto tot stilstand in de rijstrook waarin de auto zich bevindt, aan de kant van de weg of op de vluchtstrook. Als wisselen van rijbaan noodzakelijk is, gebeurt dat bij snelheden tussen 70 en 100 km/u automatisch. Tegelijkertijd worden de alarmlichten ingeschakeld en licht de Intelligent Emergency Call functie automatisch het callcenter in die de hulpdiensten alarmeert.
    
Gemakkelijk in en uit parkeerplekken manoeuvreren: Parking Assistant en Parking Assistant Plus.
De nieuwe BMW X5 is standaard voorzien van Park Distance Control (PDC) met sensors aan de voor- en achterzijde van de auto. De Parking Assistant in de nieuwe BMW X5 kan met behulp van ultrasone sensors automatisch een geschikte parkeerplaats langs de rijroute selecteren en die vervolgens innemen. De Parking Assistant is met een druk op een knop in de middenconsole te activeren. Het systeem regelt dan zelfstandig gas, remmen, schakelen en sturen om de auto in de parkeerplaats te plaatsen.
   
Unieke, precieze begeleiding: de Reversing Assistant.
Een ander voorbeeld van de voortdurende ontwikkelingen bij BMW richting autonoom rijden is de Reversing Assistant. Dit systeem biedt assistentie bij het manoeuvreren in een krappe ruimte zoals geen enkel ander systeem bij andere merken dat kan. De Reversing Assistant neemt de besturing over van de bestuurder en stuurt de auto achteruit over hetzelfde traject dat de auto onlangs vooruitrijdend heeft afgelegd om ter plaatse te komen. Het systeem maakt achteruitrijden over afstanden tot 80 meter bijzonder eenvoudig in de nieuwe BMW X5. Het enige wat de bestuurder moet doen, is gas en rem bedienen en de omgeving van de auto in de gaten houden. Het systeem is in te schakelen met wanneer de auto stilstaat en de transmissie in de parkeerstand staat. De stuurbewegingen die de bestuurder maakte toen hij voor het laatst vooruit reed, zijn – ook voor een langere periode – opgeslagen in het geheugen van het systeem. Dat betekent dat de Reversing Assistant de nieuwe BMW X5 ook de volgende dag weer achteruit uit zijn parkeerplaats kan manoeuvreren als hij daar vooruit was ingereden.
    
De bestuurder heeft ideaal uitzicht rondom dankzij zowel de achteruitrijcamera als de Top View-, Panorama View- en 3D View-functies van Parking Assistant Plus. Die vormen een 360o-beeld van de auto en zijn directe omgeving dat wordt weergegeven in de Control Display. Verder kan de bestuurder de Remote 3D View-functie gebruiken voor een driedimensionale live-weergave op zijn smartphone van de auto en de omgeving.
 

Eerste BMW met nieuwe Live Cockpit Professional en BMW Connected Package Professional.

Vooruitstrevend, digitaal en geïntegreerd in het leven van de bestuurder.

De BMW Live Cockpit Professional in de nieuwe BMW X5 combineert een nieuw concept voor weergave en bediening met ultieme connectiviteit tot een superieur allround pakket. Dit display- en bedieningsconcept van de nieuwste generatie omvat een 12,3 inch instrumentenpaneel van hoge resolutie achter het stuurwiel en een eveneens 12,3 inch groot Control Display boven op de middenconsole.
      
De nieuwste versie van het display- en bedieningsconcept, dat draait op het nieuwste BMW Operating System 7.0, heeft een modern, digitaal design en is nog beter afgestemd op de behoeften van de bestuurder. Met een heldere weergave, een overzichtelijke structuur en de mogelijkheid om de weergave te personaliseren, biedt het systeem de bestuurder op het juiste moment de juiste info. De nieuwe grafische weergave in het instrumentenpaneel laat voldoende ruimte voor een deel van de navigatiekaart. Het hoofdmenu in de Control Display is nu verdeeld over maximaal tien pagina’s. Elke pagina toont twee tot vier tegels met live content. De intuïtieve multimodale interactie tussen auto en bestuurder is verder verbeterd en biedt de bestuurder keuze uit bediening door middel van aanraking van de Control Display, via de bekende iDrive Touch Controller, de bedieningsorganen op het stuur, stembediening of BMW Gesture Control.
         
Andere elementen van de BMW Live Cockpit Professional zijn het adaptieve navigatiesysteem, een multimediasysteem met 20 GB hard-drive en twee USB-poorten, plus Bluetooth- en wifi-interfaces. De bestuurder wordt automatisch herkend en de persoonlijke instellingen worden automatisch geactiveerd met de sleutel van de auto, de BMW Digital Key of door een gebruiker te selecteren in de Control Display en de bijbehorende pincode in te voeren.
Dankzij de ingebouwde SIM-kaart en ongelimiteerd datagebruik kan de bestuurder genieten van alle voordelen van de intelligente connectiviteit van de BMW X5 in de vorm van voertuigapps (waaronder nieuws, weerberichten, kantoor- en online zoekfuncties), Intelligent Emergency Call (dat automatisch snelle assistentie inroept in een noodsituatie) en regelmatige updates voor het navigatiesysteem.
Voor het eerst zijn diverse digitale diensten gebundeld in het Connected Package Professional. Dat maakt het voor klanten gemakkelijker om bijzonder aantrekkelijke digitale diensten te kiezen voor de auto, zowel tijdens het bestellen van hun nieuwe BMW X5 als later. Het Connected Package Professional omvat Remote Services, Personal Assistance Service en Real Time Traffic Information. Klanten kunnen de diverse digitale diensten ook afzonderlijk en op latere datum downloaden via de ConnectedDrive Store.
      
BMW Connected: digitale diensten voor individuele mobiliteit.
BMW Connected is de digitale en persoonlijke mobiliteitsassistent voor BMW rijders. Intelligente connectiviteit helpt de gebruikers hun bestemming eenvoudig en zonder stress te bereiken – en niet alleen wanneer ze in hun BMW zitten; BMW Connected is een allesomvattend concept dat is ontwikkeld voor naadloze connectiviteit van de bestuurder en zijn smartphone met zijn auto.
      
De basis voor dit alles is de Open Mobility Cloud, die de persoonlijke mobiliteitsassistent via de digitale apparaten van de klant contact laat onderhouden met de auto. Die apparaten kunnen onder meer een iPhone en een Apple Watch zijn, Android smartphones en smartwatches, apparaten die op Alexa draaien en Google Home. De BMW Connected app kan bijvoorbeeld afspraken en adresgegevens importeren uit de digitale agenda van de klant naar het navigatiesysteem. Het systeem berekent de optimale vertrektijd op basis van realtime verkeersinformatie en attendeert de bestuurder met een bericht op zijn smartphone. Doordat ook de auto is gelinkt aan de Open Mobility Cloud heeft het navigatiesysteem, zodra dat wordt ingeschakeld, rechtstreeks toegang tot de berekende route. Verder slaat BMW Connected automatisch niet alleen de plaatsen op die de bestuurder regelmatig heeft bezocht, maar ook zijn persoonlijke mobiliteitspatronen.
      
Debuut in de nieuwe BMW X5: de BMW Digital Key.
De Digital Key maakt gebruik van Near Field Communication-technologie (NFC) om de auto via een smartphone te ver- en ontgrendelen. Daardoor is een conventionele autosleutel niet meer nodig. Het enige wat de bestuurder moet doen om de auto te openen, is zijn smartphone bij de deurgreep houden. Als hij in de auto is, kan hij de motor starten zodra hij de telefoon in de Wireless Charging of smartphone tray ligt.
De BMW Digital Key is toegankelijk via de BMW Connected app en biedt ongeëvenaarde flexibiliteit doordat de bestuurder de BMW Digital Key kan delen met vijf anderen. De BMW Digital Key zal vanaf de introductie in eerste instantie uitsluitend leverbaar zijn voor een beperkt aantal smartphones dat beschikt over NFC-technologie.
       
Altijd up-to-date dankzij de Remote Software Upgrade.
De Remote Software Upgrade-functie houdt de auto up-to-date met de nieuwste software. Alle updates kunnen ‘over the air’ worden gestuurd, zoals inmiddels gebruikelijk is voor smartphones. De upgrades kunnen in de smartphone worden geïmporteerd via de BMW Connected app als er verbinding is met een wifi-netwerk of rechtstreeks in de auto via de ingebouwde SIM-kaart, wat automatisch gebeurt bij belangrijke upgrades.
   

  • Eerste BMW model met BMW Live Cockpit Professional met iD7 en twee 12,3 inch schermen plus BMW Connected Package Professional.
  • De vierde generatie van de grondlegger van de BMW X familie. De nieuwe BMW X5 opent een nieuw hoofdstuk in het succesverhaal van de eerste auto in het segment van de Sports Activity Vehicle (SAV), waarvan inmiddels meer dan 2,2 miljoen exemplaren zijn verkocht. De nieuwe BMW X5 biedt een nieuw design, meer comfort, sportiever rijgedrag en innovatieve voorzieningen. De nieuwe BMW X5 gaat in productie in de BMW fabriek in Spartanburg (VS) en wordt vanaf november 2018 geïntroduceerd.
  • De nieuwe BMW X5 is beduidend groter dan zijn voorganger. De lengte is met 36 mm gegroeid tot 4.922 mm, de breedte met 66 mm tot 2.004 mm en de hoogte met 19 mm tot 1.745 mm. De wielbasis groeide met 42 mm tot 2.975 mm.
  • De carrosserie heeft een designtaal die nieuw is voor de BMW X modellen. Krachtig gevormde oppervlakken, scherpe lijnen. De grote nierengrille van BMW heeft een omlijsting uit één stuk, de achterlichtunits hebben een driedimensionale vorm.
  • Het interieur heeft een stijlvolle en moderne uitstraling dankzij verfijnd materiaalgebruik, een harmonieus design en een innovatief bedieningsconcept.
  • Aantrekkelijke personalisatiemogelijkheden met BMW xLine en M Sport versies en specifieke opties van BMW Individual.
  • BMW Laserlight met Adaptive LED Headlights is optioneel. Lichtsignatuur heeft een opvallend design; lenzen geven de lichtbundel een herkenbare X-vorm; BMW Laserlight met kenmerkende, blauwe details in de lichtunit.
  • Eerste model van BMW die (optioneel) leverbaar is met 22-inchwielen. Lichtmetalen M wielen met dubbelspaaksdesign en lichtmetalen BMW Individual wielen in die maat vanaf introductie leverbaar.
  • Vanaf de introductie biedt BMW keuze uit vier motoren voor de nieuwe BMW X5. De zescilinder-in-lijn benzinemotor met 250 kW (340 pk) in de BMW X5 xDrive40i verbruikt 8,5-8,8 l/100 km (gecombineerd). De gecombineerde CO2-emissie bedraagt 193-200 g/km*. Er zijn twee zescilinder-in-lijn dieselmotoren. Die met 294 kW (400 pk) in de BMW X5 M50d verbruikt 6,8-7,2 l/100 km bij een gecombineerde CO2-emissie van 179-190 g/km*. Die met 195 kW (265 pk) in de BMW X5 xDrive30d verbruikt 6,0-6,8 l/100 km (gecombineerd) bij een gecombineerde CO2-emissie van 158-179 g/km)*. De grondig doorontwikkelde V8 benzinemotor met 340 kW (462 pk) in de BMW X5 xDrive50i komt niet naar Europa. Alle motoren zijn voorzien van de modernste uitlaatgasbehandelingstechnologie inclusief een benzinepartikelfilter of een SCR-katalysator en voldoen aan de laatste, striktste emissienorm EU6d-TEMP. De 8-traps Steptronic automaat is in alle versies standaard.
  • BMW xDrive intelligente vierwielaandrijving is eveneens standaard, met nieuwe, efficiëntere besturingstechniek en met nadruk op aandrijving op de achterwielen. Een sperdifferentieel dat de aandrijfkrachten ongelijk verdeelt over de achteras zorgt voor extra wendbaarheid, tractie en stabiliteit bij accelereren uit bochten en in andere dynamische situaties.
  • De nieuwe BMW X5 is de eerste BMW X die leverbaar is met het optionele Off-Road pakket. Met luchtvering op zowel de vóór- als de achteras, beschermingspanelen onder de vóór- en achterzijde en speciale displays in het instrumentenpaneel en de Control Display. Keuze uit vier rijmodi, die te selecteren zijn met een simpele druk op een knop. Rijhoogte en instellingen van BMW xDrive, DSC, transmissie en reacties op het gaspedaal zijn daarmee aan te passen voor optimale instellingen voor rijden in zand, over rotsige ondergrond, gravel en sneeuw.
  • Het Adaptieve onderstel met elektronisch geregelde dempers is standaard. Nieuwe onderstelsystemen in een BMW X model: luchtvering op beide assen, met hoogteverstelling tot wel 80 mm mogelijk, Integral Active Steering, Adaptive M Suspension Professional met actieve rolstabilisatie.
  • Uitgebreid gebruiksgemak dankzij multimodaal gebruik: touchscreen, nieuwe iDrive Controller, stemcommando’s en BMW Gesture Control.
  • Nieuwe generatie van BMW Head-Up Display met een groter scherm (nu 7x3,5-inch), geoptimaliseerde graphics en extra display content.
  • Optionele derde zitrij (leverbaar vanaf december 2018) biedt twee extra zitplaatsen. Gemakkelijk in- en uitstappen dankzij elektrisch voorover te klappen tweede zitrij.
  • Gedeelde achterklep, beide delen zijn met optionele Comfort Access ‘handsfree’ te openen en te sluiten. Afdekking van bagageruimte verzinkt elektrisch in de vloer (leverbaar vanaf december 2018). Bagageruimte te vergroten van 645 tot maximaal 1.860 liter.
  • Standaard lederen interieurbekleding in nieuwe uitvoering Vernasca, BMW Individual Merino-lederen bekleding optioneel; beide leverbaar in vier kleuren.
  • Nieuwe opties geven het interieur nog meer comfort: Comfortstoelen met optionele massage- en ventilatiefunctie, in vier zones gescheiden airconditioning, verwarmbare armsteunen, bekerhouders met koel-/warmhoudfunctie (3o tot 55o graden Celsius) in de middenconsole, glazen Panorama Sky Lounge dak met een 30% groter glasoppervlak, Ambient Air pakket voor prettige geur in het interieur, Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System (leverbaar vanaf december 2018), rear seat entertainment Professional met 10,2-inch touchscreens (leverbaar vanaf december 2018).
  • Nieuw: optionele bedieningsorganen van glas, zoals de keuzehendel voor de transmissie, de Controller, de start-/stopknop in de middenconsole en de regelaar voor het audiosysteem.
  • BMW Display Key toont voertuiginformatie en stelt gebruiker in staat om voertuigfuncties te gebruiken. Draadloos smartphone opladen.
  • Vernieuwde interieurverlichting (optie) met Welcome Light Carpet bij geopend portier en Dynamic Interior Light met pulserende verlichting in het dashboard bij inkomend telefoongesprek en in het portier wanneer dat geopend is en de motor loopt.
  • Groot aantal innovatieve rijhulpsystemen voor nieuwe stap richting autonoom rijden: Driving Assistant Professional met verder ontwikkelde Active Cruise Control met Stop & Go functie, Steering and Lane Control Assistant, Lane Change Warning en Lane Departure Warning, actieve bescherming tegen zijdelingse aanrijdingen, ontwijkassistentie, Crossing Traffic Warning, Priority Warning en Wrong-Way Warning.
  • Voor het eerst is Emergency Stop Assistant leverbaar. Het systeem remt de auto automatisch af wanneer dat noodzakelijk is en stuurt de auto naar de kant van de weg.
  • Parking Assistant met automatische geleiding in lengte- en dwarsrichting. Nieuwe Reversing Assistant neemt de besturing over om de auto achterwaarts te sturen over een traject dat die eerder vooruitrijdend heeft afgelegd – over een afstand van maximaal 80 meter. Parking Assistant Plus omvat ook Surround View, Top View, Panorama View en Remote 3D View.
  • Compleet gamma diensten van BMW Connected Drive. Volledige connectiviteit tussen auto en de mobiele apparaten van de bestuurder via de BMW Connected persoonlijke mobiliteitsassistent. BMW Digital Key biedt gebruiker toegang tot de auto en laat hem de motor starten met zijn smartphone. Waarschuwing voor gevaar via connectiviteit met andere auto’s van BMW. Software upgrades ‘over the air’.

Modelvarianten bij introductie.
    
BMW X5 xDrive40i
Zescilinder-in-lijn benzinemotor, 8-traps Steptronic automaat. Cilinderinhoud 2.998 cm3, vermogen 250 kW (340 pk) bij 5.500-6.500 toeren per minuut, maximumkoppel 450 Nm bij 1.500-5.200 toeren per minuut. Acceleratie 0-100 km/u 5,5 s, topsnelheid 243 km/u. Verbruik gecombineerd* 8,5-8,8 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd* 193-200 g/km, emissienorm EU6d-TEMP.
       
BMW X5 xDrive30d
Zescilinder-in-lijn dieselmotor, 8-traps Steptronic automaat. Cilinderinhoud 2.993 cm3, vermogen 195 kW (265 pk) bij 4.000 toeren per minuut maximumkoppel 620 Nm bij 2.000-2.500 toeren per minuut. Acceleratie 0-100 km/u 6,5 s, topsnelheid 230 km/u. Verbruik gecombineerd* 6,0-6,8 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd* 158-179 g/km, emissienorm EU6d-TEMP.
   
BMW X5 M50d
Zescilinder-in-lijn dieselmotor, 8-traps Steptronic automaat. Cilinderinhoud 2.993 cm3, vermogen 294 kW (400 pk) bij 4.400 toeren per minuut, maximumkoppel 760 Nm bij 2.000-3.000 toeren per minuut. Acceleratie 0-100 km/u 5,2 s, topsnelheid 250 km/u. Verbruik gecombineerd* 6,8-7,2 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd* 179-190 g/km, emissienorm EU6d-TEMP.  
               
    

*Alle prestatie-, verbruiks- en emissiecijfers onder voorbehoud.

Brandstof- en stroomverbruik, CO2-emissie en actieradius zijn bepaald volgens de Europese Richtlijn (EC) 715/2007 in de van toepassing zijnde versie. De cijfers zijn die van een standaarduitvoering zoals die in Duitsland leverbaar is. Bij de actieradius is rekening gehouden met de uiteenlopende wiel- en bandenmaten en meeruitvoering en daardoor kan die bij het samenstellen van een specifieke auto afwijken.

De met een * gemarkeerde cijfers zijn al gebaseerd op de nieuwe WLTP-testprocedure en zijn teruggerekend tot equivalente NEDC-cijfers om vergelijking tussen versies mogelijk te maken. Van deze versies kan de CO2-emissie op basis waarvan belasting en toeslagen worden berekend (in elk geval onderling) afwijken van de cijfers die hier zijn weergegeven (afhankelijk van mogelijk per land verschillende wetgeving).

De CO2-emissiecijfers zijn bepaald volgens de Europese Richtlijn 1999/94/EC en de nieuwste versie van de Duitse Pkw-EnVKV en zijn voor classificatie gebaseerd op de verbruiks- en CO2-emissiecijfers volgens de NEDC-testcyclus.

Meer informatie over de officiële verbruiks- en emissiecijfers en het elektriciteitsverbruik van nieuwe personenauto’s is te vinden in de volgende richtlijn: Leitfaden über Kraftstoffverbrauch, die CO2-Emissionen und den Stromverbrauch neuer Personenkraftwagen (Pkw-EnVKV), die verkrijgbaar is bij alle BMW dealers en op https://www.dat.de/en/offers/publications/guideline-for-fuel-consumption.html.